Wat was de populairste sport in Nederland voor voetbal?

Welke sport was er in het verleden het populairst in Nederland, voordat voetbal het meest beoefend en bekeken werd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beoefend en bekeken zijn wel twee HEEL verschillende dingen. Voor voetbal was er eigenlijk sowieso nog niet echt profsport.
SimonV
7 jaar geleden
Eigenlijk waren vóór voetbal meerdere sporten zeer populair:
- Harddraverij met paarden.
- Schaatsen.
- Zeilen en roeien (wat destijds grofweg onder één noemer leek te vallen). Daarnaast kaatsen, kolven en maliën. http://sport.infonu.nl/geschiedenis/79210-de-opkomst-van-sport-in-nederland-rond-1900.html

Antwoorden (2)

Kaatsen. En daarna kolven en maliën.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is kolven en wat is maliën?
Amadea
7 jaar geleden
Kolven is (was) een sport waarbij de bal met een kliek (= slaghout) tegen een paal wordt geslagen en zo punten kunnen worden gescoord. Maliën werd gespeeld met houten ballen en een maliekolf, een lange stok waar aan de onderkant een ijzeren hamer was bevestigd. De ballen moesten net als bij kolven de palen aan het uiteinde van de baan raken. Maar ze moesten ook door een ijzeren poortje in het midden van de baan gaan, vergelijkbaar met croquet. Het werd gespeeld op zogeheten malievelden of maliebanen. Zo'n maliebaan was omgeven met een lage houten schutting om de ballen in het veld te houden, en de geslagen afstand werd erop aangegeven. Het huidige Malieveld in Den Haag en de malievelden in Leiden en Utrecht herinneren nog aan deze sport.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah gevonden (ik zocht op maliën en dan vindt je weinig). https://nl.wikipedia.org/wiki/Malie_(spel)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolven_(sport)
In 1910 stond schaatsen nog op kop,vanaf 1930 was dit steeds voetbal.
fremar