Heb ik een blessure ?

Ik ben al een half jaar aan het hardlopen. Goeie hardloopschoenen en sokken gekocht. Alles erop en eraan. En nu sinds kort ben ik rustig aan aan het trainen voor de 10 km. Ik ben nu op 5 km. Maar ik heb nu dus pijn tijdens het hardlopen aan de voorkant van mijn scheenbeen. Niet na het hardlopen. Hoe kom ik hier van af ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

De kans is groot dat dit shin splints is, een ontsteking aan het scheenbeen vlies. Normaal gesproken komt dit door overbelasting. Het beste is om een tijdje wat kalmer aan met trainen. Wat soms ook wil helpen is na het hardlopen je onderbenen een tijdje met koud water afspoelen.

probeer ook geleidelijk de afstand die je loopt op te bouwen, het beste is om met niet meer dan 10% per week op te bouwen, en bouw per 4 weken een week van rust in. Deze rust betekent niet, helemaal niet lopen, maar lekker rustig aan doen, en de afstanden iets korter dan je gewend was.

Op deze manier kan je lichaam wennen aan grotere belasting
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ koelen na de training werkt overigens ook erg goed, gewoon met ijs in theedoek op het scheenbeen voor 10-20 minuten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie !