hoe word je voetbalcommentator?

ik wil graag voetbalcommentator worden maar daar hoef je geen opleiding voor te hebben dus dat vindt ik een beetje gek is dat dan een hobby of niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
3.3K
Ritsuka
7 jaar geleden
ik denk dat je dan voor journalistiek moet gaan, richting sport
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het omgekeerde komt ook genoeg voor: mensen vanuit de sport die later commentaar gaan geven bij wedstrijden e.d.
Voorbeelden: Paulien van Deutekom voor NOS Schaatsen, m.n. bij OS 2014; en momenteel Pierre van Hooijdonk bij het voetbal.

Antwoorden (2)

Haha, nee, het is geen hobby, die jongens eten er een goede oterham van ;-)
Maar ook niet een beroep waarvoor je je specifiek kunt laten opleiden (zoals wel meer beroepen). Veel van die jognens hebben een opleiding in de journalistiek, en rollen zo uiteindelijk dat wereldje in.

Dus als dat je wens is, is dat een voor de hand liggende keuze die het makkelijkst kansen biedt. Maar er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden, en er zal zeker ook een portie geluk bij komen kijken. Dus als journalistiek in zijn algeméénheid je niet trekt, kun je wellicht beter iets kiezen dat meer in je straatje ligt, want de kans dat je in een ánder vak beland , is natuurlijk wel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Commentator vind je daarover de volgende informatie die veel van je vragen beantwoordt:

"Beroepsprofiel commentator

Een commentator is iemand die een sportwedstrijd live van commentaar voorziet. Hoewel commentaar natuurlijk door iedereen geleverd wordt en kan worden over ieder denkbaar onderwerp, wordt de term ‘commentator’ vrijwel uitsluitend gebruikt voor sportcommentaar. Doordat het commentaar en de bijbehorende research meestal geen volledige baan oplevert doen veel commentatoren het werk naast ander werk, tenzij ze zich verbreden naar meerdere sporten of simpelweg genoeg voor die paar uur betaald krijgen om van rond te komen. Bekende bezigheden van commentatoren naast commentaar geven zijn het analyseren van wedstrijden (voor- en nabeschouwen) in televisieprogramma’s, het interviewen van sporters of het schrijven of anderszins werkzaam zijn voor een journalistiek medium.

Een belangrijke vereiste voor het geven van goed commentaar is het doen van goed onderzoek, en het bijhouden van kennis. Een commentator dient de sport nauwkeurig te volgen, zodanig dat hij of zij altijd meer weet van het spel en de spelers op het veld dan de kijker of luisteraar thuis; de commentator moet iets toevoegen aan de beleving van de toeschouwer of toehoorder. Uiteindelijk zal dit meer tijd in beslag nemen dan het werkelijke commentaar leveren zelf, hoewel dit voor veel commentatoren een grensgebied is tussen werk en hobby.

Commentator worden: Opleiding tot commentator

Commentatoren worden vaak aangenomen op basis van hun kennis van de sport. Vaak zijn commentatoren dan ook oud-sporters of mensen die op een andere manier veel met de betreffende sport in aanraking zijn gekomen. Hoewel vaardigheden als beheersing van de Nederlandse taal en natuurlijk een heldere, duidelijke stem belangrijke vereisten zijn is er in principe geen opleiding nodig. Een opleiding in bijvoorbeeld de journalistiek ligt wel voor de hand, vanwege de journalistieke basisvaardigheden die daar worden geleerd."

en

"Verwante beroepen commentator

» Presentator http://www.nationaleberoepengids.nl/Presentator
» Verslaggever http://www.nationaleberoepengids.nl/Verslaggever
» Journalist http://www.nationaleberoepengids.nl/Journalist "

Zie ook: http://www.nationaleberoepengids.nl/Voetbalanalyticus