Betalen mensen, die professioneel aan extreme sporten doen, meer premie voor hun ziektekostenverzekering ?

Zoals bergbeklimmers..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Nee.
Zou ook niet te doen zijn. Dan moet je namelijk voor ieder individu premie berekeningen gaan maken. Leeftijd, rook gedrag, drink gedrag, stress, sporten, gebrek aan beweging, gewicht, werk, enz...

Uiteindelijk blijken mensen die veel aan sport doen minder zorg nodig te hebben dan mensen die dat niet doen. Ondanks het veel hogere aantal blessures door die sporten. Zeker voor extreme sporters geld dat hoewel ze veel risico lopen op blessures ze verder bijzonder fit zijn wat de risico's op bv hartkwalen enorm vermindert. Uiteindelijk zijn die kosten op latere leeftijd bij mensen die veel zittend werk doen en vaak behoorlijk te zwaar zijn heel wat meer dat de botbreuken die sporters op jongere leeftijd op lopen. En natuurlijk gebeurd het nog al eens dat er 1 zwaar in de kreukels komt te liggen maar uiteindelijk is dat een risico dat je ook bij heel wat beroepen loopt.

In het kort: hun risico's zijn anders, niet noodzakelijk (in totaal) hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, tenminste, ik hoefde mijn sport niet in te vullen bij de aanvraag, jij wel? Dus ik kan nog zo gek doen, mijn verzekering weet 't niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, iedereen betaalt even veel premie en iedereen moet zonder keuring geaccepteerd worden in het basispakket. De bergbeklimmer loopt wel het risico dat hij niet geaccepteerd wordt in een of meerdere aanvullende pakketten, maar wordt hij wel geaccepteerd dat is zijn premie net zo hoog als voor ieder ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als hobby in je vakantie wat bergen gaat beklimmen zal dat geen reden zijn tot wijziging in de ziektekostenverzekering.

Indien je het als je beroep doet, is dat een ander verhaal.
Voor een gevaarlijk beroep kunnen er hogere premies gevraagd worden.

Er zijn overigens rechtzaken geweest omtrent mensen die in hun vrije tijd risicovolle sporten beoefenden, en zich na een ongeval ziek moesten melden.

Er zijn werkgevers welke die rechtzaken gewonnen hebben.

Dus indien je bijvoorbeeld in je vrije tijd, een extreme sport wilt gaan beoefenen, lijkt het me niet onverstandig om je daar extra voor te gaan verzekeren.
Het zou je bij een ongeval wel eens je baan kunnen kosten, naast alle andere ongemakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over professioneel... dat verandert de zaak wel een beetje.

Voor de ziektekostenverzekering zal het niet uitmaken, want je hebt daarvoor (voor zover ik weet) bij geen enkele zorgverzekeraar nog een beperking.

Maar voor ongevallenverzekering is het wel van belang. Je neemt namelijk bewust een (groot?) risico, en dat zal voor een verzekeraar van groot belang zijn om te weten. Deze risico's afdekken met een verzekering kost je dan ook een vermogen aan premie.