Wanneer mag je precies meedoen aan de Paralympische Spelen?

Verschilt dit ook per sport?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
6.1K

Antwoorden (1)

De uitgangspunten voor kwalificatie en de procedures omtrent de kwalificatie voor uitzending naar de Paralympische Spelen zijn vastgelegd in het document 'Algemene uitgangspunten en voorwaarden voor uitzending en deelname aan de Paralympische Spelen' en het 'Reglement normen en limieten voor bezwaren en beroep met betrekking tot kwalificatie voor, uitzending naar en uitsluiting van deelname aan de Paralympische Spelen'.

Elke sport heeft inderdaad z'n eigen systeem daarvoor. In de link bij de eerste bronvermelding kan je in de rode rechterkolom per tak van sport opzoeken aan welke kwalificaties moet worden voldaan. Bijvoorbeeld bij handbiken (arm-fietsen) mogen de atleten niet meer in staat zijn om op een normale manier (zelfs niet met behulp van prothesen, orthesen en/of andere hulpmiddelen) te fietsen.

De norm voor deelname is dat de topsporter op basis van (een) geleverde prestatie(s) heeft aangetoond een redelijke kans te hebben om op de Paralympische Spelen bij de beste vier tot zes van zijn sport of discipline te eindigen. Deze norm is gebaseerd op de gedachte dat af te vaardigen topsporters goed genoeg zijn om mee te strijden om de medailles en de betere finaleplaatsen.

De disciplines worden georganiseerd per handicap-groep (motorisch-blind-verstandelijk). Om zoveel mogelijk de handicap als prestatiebepalende factor uit te schakelen is een classificatiesysteem ontwikkeld waarbij de atleten op basis van hun functionele mogelijkheden in een bepaalde klasse worden ingedeeld. Bij atletiek worden bijvoorbeeld tien klassen onderscheiden, terwijl dat er bij rolstoeltennis slechts twee zijn.
Amadea