ik heb een zwembril waarbij gezegd word dat je er niet mee mag duiken? Wat kan het voor gevolg hebben als ik het wel doe?

Speedo zwembril aquapure

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Sport
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan zal hij van zijn plek schieten en vollopen met water denk ik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze bedoelen dat je de zwembril niet kan gebruiken bij een duiksport. Je kunt in een zwembad prima met een zwembril duiken, wel moet de bril strak genoeg zitten anders komt er snel water tussen. Als je echt in zee dieper wilt duiken dan heb je een aparte duikbril nodig. (zwembrilletjes.eu/blog/nl/duikbril)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet dit niet zeker maar voor de echte duiksport zullen de brillen waarschijnlijk van steviger materiaal worden gemaakt. Als je dieper het water in gaat, kan de druk behoorlijk toe nemen. Als je dan een bril hebt van zwak materiaal zou het glas kunnen breken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of bedoelen ze misschien een duik vanaf de duikplank? Dat de glazen niet tegen "de klap" bestand zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, het gaat om een zwembril die je gebruikt bij wedstrijdzwemmen.

Antwoorden (2)

Geen, ze willen alleen dat je geen schade claimt, voor als ie stuk gaat, of je jezelf bezeerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De vraag is wat er met "duiken" bedoeld wordt. Is dat woord niet verder gespecificeerd, dan heb je ongetwijfeld gelijk, jjjgroot. Immers ook snorkelen is al een vorm van duiken en dat moet een beetje bril toch wel kunnen verdragen. Bedoelen ze met "duiken" dat je er niet mee van de springplank mag, dan kan het zéker wel schade opleveren wanneer je dat gaat doen. Zo kan b.v. het glas barsten en splinters kunnen in je ogen komen. Ook het echte duiken (met zuurstofflessen en zo) kan gevaarlijk zijn met verkeerd materiaal. Bij een te grote diepte kan de druk op het glas zo groot worden dat ook hier barsten en de bijbehorende splinters kunnen ontstaan. Schade is dus zéker wel mogelijk !!! Ik vindt daarom eigenlijk dat dit antwoord een min verdient (je brengt met je advies potentieel iemand in gevaar) maar omdat ook de vragensteller zelf dat "duiken" niet verder specificeert kan het ook zijn dat je gewoon gelijk hebt. Dan zou een min wel héél zuur zijn. Daarom dus géén min, maar ook geen plus.
Ik ben op zoek gegaan naar het type bril dat jij hebt, de verwisselbare neusstukken brachten mij tot dit:
Erg belangrijk bij de keuze van een duikbril is dat de duikbril comfortabel zit. Belangrijk is dat je ook een masker kiest waarin de neus omsloten is in dezelfde ruimte als je ogen. Op het moment dat je neus niet omsloten is in dezelfde ruimte waar je ogen zich bevinden, spreek je over een zwembril. Feitelijk is het
laatste het grootste verschil tussen een duikbril en zwembril. Een zwembril is dus expliciet niet geschikt voor het duiken. Groot voordeel van een zwembril ten opzichte van een duikbril, is het veel kleinere en gestroomlijnde ontwerp en pasvorm.
Verder is een gewone zwembril niet geschikt voor het duiken aangezien je het niet kan 'klaren' waardoor de druk op je ogen ontzetten hoog kan worden dat het pijnlijk is en als het vol loopt met water kan je het niet leegblazen.
Je kunt dus rustig vanaf de kant of het startblok van het zwembad het water induiken met de zwembril, maar er de duiksport mee beoefenen, kan niet met deze bril.