Tijdens het sporten geen last van spierpijn daarvoor/daarna wel erg? Gewoon doorsporten?

Sinds 3 weken geleden ben ik begonnen met hardlopen. Ik heb een goede warming up/cooling down gebruikt bij mijn training en tijdens de training had ik nergens last van. Nu heb ik na de tijd enorm veel spierpijn gekregen. Deze houd aan tot mijn volgende training. Tijdens de training zelf heb ik er geen last van maar daarna voelen de spieren weer pijnlijk. Op internet lees je hele wisselende verhalen, de 1 zegt je moet rust nemen en de ander zegt dat het niet goed om totale rust te nemen en gewoon moet door trainen. Ik loop ongeveer om de dag hard en in die dag die er tussen zit doe ik andere sporten zoals 30 baantjes schoolslagzwemmen of 1.5 uur mountainbiken. Wat doe ik verkeerd? Overigens is mijn gezondheid gewoon goed (59kg , 21jr - 165cm)

Gr Giel

Weet jij het antwoord?

/2500

Goede warming up en cooling down is inderdaad belangrijk, maar dat doe je al. Maar als je heel erg lang spierpijn hebt is er iets niet goed. Dan kun je beter iets meer rust nemen, en niet zo vaak hardlopen. Je doet ook al aan zwemmen en mountainbiken, waarschijnlijk overbelast je jezelf. Je zegt niet precies hoe lang en hoe snel je loopt, maar de meeste mensen beginnen te snel en lopen te ver, waardoor ze uiteindelijk blessures oplopen. Schaal eventueel je andere sporten wat terug, zorg voor goede schoenen aanmeten bij een hardloopwinkel, en overweeg een Start2Run cursus te volgen. Hier leer je een goede loophouding en tempo aan, en krijg je tips over een opbouwend schema en dergelijke. Toegevoegd na 31 seconden: Slaap je verder wel goed? Eet je goed? Heb je veel stress? Ook factoren die van invloed zijn.

Spierpijn is niet erg! Als je verder geen fysieke problemen hebt tijdens/na het sporten, kun je er zelfs blij mee zijn. Het betekent dat je lichaam sterker aan het worden is. Tijdens sporten komen er kleine scheurtjes in je spieren, deze worden door je lichaam herstelt én je lichaam maakt de spier sterker. Daardoor kun je de volgende keer een vergelijkbare inspanning wél aan. Gevolg is ook dat je iets verder moet gaan om weer spierpijn te krijgen en dus weer iets sterker te worden. Maar het moet natuurlijk niet té heftig zijn. In dat geval kun je beter een tandje terugschakelen en langzaam opbouwen. Ontlast de pijnlijke spier bij een volgende training een beetje. Zorg voor voldoende slaap, proteïne en neem een warme douche/bad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100