Hoe begin je als 18 jarige met spieren trainen?

Ik ben alweer een paar maandjes 18 en nu wil ik graag beginnen met het trainen van me spieren.
Maar als ik op internet zoek zegt elke site iets anders, en ik wil gewoon graag weten waar ik moet beginnen.
Ik wil graag thuis trainen.
Me doel is om me spiermassa op te bouwen, wat breder te worden, schouders, biceps, triceps, buikspieren.
Eigelijk alle spieren.
Maar hoe begin ik hiermee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Sport
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
http://www.guydroog.com/2012/09/23/trainingsfrequentie-en-het-juiste-schema-kiezen/ Ik mis in je tekst je beenspieren, die moet je ook meetrainen, anders ben je straks uit balans.
En je zegt niks over welke spullen je thuis hebt, dumbbells etc.
En goed eten is ook brlangrijk, naast een goede training.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle spieren zei ik toch.
Ik heb verder nog geen spullen thuis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan is de sportschool het goedkoopst.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik zou ook gewoon naar de sportschool gaan ja. Zonder spullen kun je wel wat bereiken, maar als je echt massa wilt opbouwen, moet je als eeste heel veel gaan eten, en als tweede echt zwaar gaan trainen, en dan kom je al snel op sportschool uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het eens met @Ritsuka.
Je zal uiteindelijk meer resultaat boeken in de sportschool dan thuis. En inderdaad eten is ook heel belangrijk.
Castle
8 jaar geleden
Mensen die thuis trainen uit zichzelf zonder voorkennis kunnen zich nog wel eens blesseren. Als je niet leert de juiste houding te nemen en been positie bij BIJVOORBEELD zware halters dan kan je een rugblessure oplopen. In een sportschool leren ze je de correcte houding aan te nemen. Zo krijg je het beste effect.

Antwoorden (5)

Mr Nielsieboy

Koop halters met verschillende gewicht schijven , een lange ijzeren staaf waarop de schijven passen en een trektoestel met stalen veren
voor uw borstspieren.Dit zijn twee handvatten met daartussen 1 tot 5 stalen veren .Begin met 1 of 2 veren en bouw geleidelijk op tot je ze alle 5 kan opentrekken.Ook achter de rug te gebruiken om rugspieren en triceps en schouderspieren te trainen . Zo heb ik het althans ook gedaan en met sukses .

Grt. tempete

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit alles is te koop op tweedehands.nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een trektoestel is niet voor je borstspieren.
Het thuis trainen is mogelijk, maar het is denk ik makkelijker een sportschool abbonomentje te pakken. Sit-ups, push-ups, optrekken en eventueel nog wat stabilisatie oefeningen zijn maar beperkte spieren die je traint. in een (goede) sportschool zijn meestel mensen die je graag begeleiden en deze mensen kun je gerust uitleggen wat jij wilt.
8 jaar geleden
Met alleen thuis trainen zonder aanschaf van materialen kan je een behoorlijke gespierde kast krijgen. Ik train zelf altijd thuis, met huis tuin en keuken spullen en een setje dumbells.
Jou vraag is: Hoe begin ik hiermee?
Het allerbelangrijkste begin is: Begin niet zomaar wat te doen! Denk aan scheefgroei, overbelaste spieren etc etc. Je kent vast wel iemand die jou even kan helpen, of zoek per oefening op Youtube. (de zogenaamde "How to" videos.)

Let wel, iedere oefening kan je als je nooit iets hebt gedaan maar 2 tot 4x herhalen. Dat is niet erg, dit gaat razendsnel.
Mooie opwarmer zijn de kniebuigingen, de zogenaamde squat. (in veel later stadium met gewichten vasthouden, en of goed gevulde rugzak)

Push- ups. Handen gespreid, op schouderhoogte en heel dicht bij elkaar. Daarmee pak je binnen- en buitenste borstspieren, voorzijde schouders, en triceps.
Let hierbij erg op dat je lichaam kaarsrecht blijft, niet forceren of rare houding aannemen. Lukt hij maar 2x goed, dan is dit beter dan 20x fout. In een veel later stadium kan je bv een zware rugzak om doen voor meer weerstand.

Optrekken. Plaats ergens een stang, of misschien heb je wel een open trap, ga daaronder staan en trek je op, ene keer met handpalmen naar je toe, andere keer de handpalmen van je af. Varieer ook in greepbreedte, ene keer handen dicht bij elkaar, andere keer ver van elkaar af. Handpalmen naar je toe, vooral goed voor voorzijde schouders en biceps. Van je af, Zij- achterkant schouders en je gehele rug. Als je deze vaak en goed uitvoert, kan je een mooie V-rug krijgen. Die oude Schwarzenegger had een enorm gespierde rug, nagenoeg alleen door pull-ups.

Dippen: Twee stoelen, er tussen in hangen en je laten zakken. Lastig te omschrijven maar ook hiervoor even Youtube checken.

Kuiten: Makkelijke training maar aub niet overdrijven want dan krijg je last, met je tenen op de rand van bv een balkje gaan staan, hakken laten zakken en je vanuit je kuiten weer opduwen.

Met dit als basis pak je eigenlijk alles. In het begin gaat het erg snel, je ziet snel groei en merkt dat je steeds meer kan. Dan komt de "dode periode". Je traint en traint, maar gebeurt niets. Daar moet je doorheen. Opeens begin je weer max te groeien. Verwacht niet binnen een half jaar groot te zijn. Maar binnen 1,5-2 jaar moet je behoorlijk verschil zien. Maar nogmaals, informeer goed hoe je de oefeningen het beste uitvoert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je thuis wilt trainen dan kan je het beste trainen zonder fitness apparatuur. Fitness apparaten zijn erg duur en je hebt er ook nog de ruimte voor nodig. Dumbells
Als je thuis wilt training moet je het hebben van de Bodyweight Exercises. Dus oefeningen waarmee je je eigen lichaamsgewicht gebruikt om te trainen.
Dat kun je op heel veel manieren doen en er zijn genoeg oefeningen. Teveel om hier op te noemen, maar in dit filmpje zie je voorbeelden: https://www.youtube.com/watch?v=LqgGhJywnHI
Als je op het internet zoekt op Bodyweight Exercises, dan zul je nog wel meer vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uitleg bij de min wordt gewaardeerd.
Leuk dat je wilt trainen, ik ben zelf op 17,5e begonnen in de sportschool, nu 2,5 jaar getraind en heb er nog veel plezier in. Het verhaal van XXXIII moet je niet naar kijken want hij haalt flink wat spiergroepen door elkaar. (Schouders trainen met pull ups?? Binnen en buitenkant borst apart trainen??)

Als ik jou was zou ik veel Youtube filmpjes zoeken. Kijk bijvoorbeeld. Mike Chang met sixpack shortcuts.(3,3 miljoen abonnees) Heeft veel filmpjes met duidelijke uitleg. ( Wel erg commercieel) Ik zou absoluut geen 'sixpack machine' kopen. Gewoon lekker met een starters schema beginnen. In het begin tussen elke training minimaal 1 dag rust. Bijv. maandag, woensdag en vrijdag trainen. Je voeding is nog wel het belangrijkste als je wilt groeien. Je kan bijvoorbeeld om te beginnen een bak magere kwark met wat fruit eten voor het slapen gaan. Zelf gebruik ik eiwitshakes.

Training
Een pullup bar die je bijvoorbeeld in je deurpost kan hangen is wel handig. Je kan er goed je rug, biceps en abs mee trainen. (Bij brede grip vooral je Latissimus Dorsi, de rugspier die je de V-vorm geeft) Gebruik verschillende variaties van grip breedtes.

Borst en Triceps kan je met pushups of dips trainen. Gebruik hier ook verschillende hand posities om de focus op je triceps of borst te leggen. Je kan bij pushups je voeten op een stoel/tafel zetten om meer te focussen op je schouders. (uiteindelijk handstand pushups)

Benen en kuiten kan je bijvoorbeeld met squats, pistol squats en sprong oefeningen trainen.

Misschien heb je een speeltuin in de buurt met een aantal stangen, daar kan je ook goed op trainen. Noemen ze ook wel bar calesthenics. (zie youtube)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel plezier, je kan altijd je vragen stellen.