Is fitness een goede manier om conditie op te bouwen, en voor een sociaal leven?

Hallo allemaal,

Ik heb totaal geen conditie, en eigenlijk vind ik dat best wel slecht. Zeker in mijn beroep (Beveiliging). Ik zit heel veel op recepties en loop alleen met de brand en sluitronde. Na een paar trappen, heb ik al adem te kort.

Daar komt bij dat ik ook nog eens flink rook...weet ik moet ik mee stoppen...geen zin in, geen discussie dus ;-)
Neemt niet weg dat ook een roker best wel een goede conditie kan opbouwen.

Daar komt bij dat ik ook regelmatig eet uit een kantine keuken, of thuisbezorgd.nl Dus echt vers en gevarieerd is het niet. Behalve als ik vroege diensten heb, dan kook ik 's avonds thuis gewoon zelf, lekker vers.

Ik merk de laatste tijd dus dat ik wat zwaarder word, en dat mijn uithoudingsvermogen minder is. Daarnaast kom ik nauwelijks de deur uit, behalve voor boodschappen of werk...SAAAAI!

Dus ik zat te denken om misschien lid te worden van een sportschool, en een fitness abonnement te nemen. Iemand daar ervaringen mee? En zou dat werken?

Toegevoegd na 1 dag:
Teamsport is geen optie. Met mijn wisselende rooster kan ik niet vast zitten aan tijden.

11 jaar geleden
in: Sport
1.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Als jij dat leuk vind, kan dat zeker werken.
Je kunt ook gaan hardlopen, fietsen, zwemmen, wandelen etc.
Zijn ook clubs voor te vinden,
Ritsuka
11 jaar geleden
En daarnaast proberen iets gezonder te eten, grotere porties maken met eten, en dan bakjes maken voor in de koelkast of diepvries voor later

Het beste antwoord

De beste manier om conditie op te bouwen is: bewegen. En vooral: BLIJVEN bewegen. Dus niet een maand of twee, drie en dan stoppen - nee, jaren achter elkaar.

Dat doe je alleen als je het leuk vindt.

De allerbelangrijkste tip die ik je kan geven is dan ook: zoek een vorm van bewegen die jij LEUK vindt. Die vorm houd je namelijk vol. Omdat je elke keer weer graag die sport doet, omdat je ernaar uitkijkt. Omdat je er tijd voor vrijmaakt, ook als je het druk hebt.

Ik zeg altijd maar: als jij je met tegenzin naar de sportschool moet slepen "omdat het moet", terwijl jij het enorm leuk vind om honden uit te laten... begin dan een hondenuitlaatdienst. Daar verbeter je je conditie veel meer mee dan met de sportschool. Omdat je die sportschool na maximaal drie maanden opgeeft, terwijl je met plezier elke dag twee wandelingen maakt met jouw uitlaathonden.

Zoek dus iets dat jou bevalt. Wat dat is, kun je alleen zelf bepalen. Kijk in ieder geval verder dan die afgezaagde sportschool. Vind je een sportschool leuk, dan is het natuurlijk prima. Maar vind je het niet superleuk, kijk dan eens naar voetbal, hockey, golfen, roeien, krav maga, hardlopen, hordenlopen, nordic stalking, basketbal, de duinwandelclub - binnensport, buitensport - teamsport, individuele sport - alles.

Ik heb zelf een aantal sporten geprobeerd, tot ik bij het roeien kwam. Dat was (eindelijk...) een klik. Eindelijk iets dat ik met plezier deed. Waar ik tijd voor inruimde. Daar leerde ik mensen kennen, daar maakte ik vrienden. Ik had verder geen vooropgezet plan. Gewoon gaan en kijken. Ik begon met puur recreatief roeien, ging verder door verschillende boottypen te proberen, en roeide steeds langer en verder omdat ik er zoveel plezier in had. Na een paar jaar werd mij gevraagd of ik kon invallen in een wedstrijdploeg. Niet om een wedstrijd te doen, maar omdat ze bij een training iemand tekort kwamen. Dat roeide wel lekker, ik kon goed met de dames opschieten, dus ik roeide vaker mee als iemand anders niet kon. En voor ik het wist was ik vast teamlid van de wedstrijdploeg. Nu roei ik in binnen- en buitenland, sprints en lange afstanden, op kaarsrechte roeibanen en op kronkelende rivieren. Ik heb een superconditie, ik voel me op en top. En dat alles zonder dat ik me ertoe moet zetten: gewoon omdat het leuk is, en ik dus "vanzelf" flinke trainingen doe.

Jij kunt dat ook. Maar dan moet je eerst iets vinden dat voor jou net zo leuk is als het roeien dat voor mij is.

Cryofiel
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind schermen heel erg leuk...
Maar mijn werk vind ik ook heel erg leuk... Schermen is op vaste tijden in de week en daar is in mijn werkrooster vaak geen plek voor. Mijn rooster veranderd zo vaak :-( Ik vergat er bij te zetten dat fitness mij ook leuk lijkt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als fitness jou leuk lijkt, moet je het beslist proberen. Vaak kun je een proefabonnement afsluiten. Er zijn ook sportscholen waar je per keer kunt betalen (bij sommige mag je dan niet alle apparaten gebruiken). Veel sportscholen bieden ook groepslessen aan. Daar kun je je per keer voor inschrijven, dus je hoeft geen vast schema te volgen. Bij sommige sportscholen kun je alleen de apparaten gebruiken, maar er zijn gelukkig ook sportscholen waar je daarnaast je eigen ding kunt doen. Bijvoorbeeld je armspieren trainen met opdrukken of met dips, of je beenspieren trainen met lunges of door "stoeltje" te doen tegen de muur. Ik klets weer veel te veel, merk ik. Ik had ook gewoon kunnen zeggen: gewoon proberen, en ontdekken of het echt zo goed bevalt als je denkt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol nou in mijn vraag staat: " Iemand daar ervaringen mee?"
Dus dat vind ik niet erg hoor. Ik ben nog nooit in een sportschool geweest...en ik woon er nota bene tegenover :-O
Cryofiel
11 jaar geleden
;-) Gewoon kijken. Kijk ook naar het soort sportschool. Sommige richten zich puur op de "bodybuilders", andere meer op de gewone mensen. Sommige hebben vrouwenuurtjes, of uurtjes voor dikke mensen, of "rustig aan" uurtjes voor mensen die niet zo fanatiek kunnen of willen zijn. Ga er langs, informeer, en heel belangrijk: proef de sfeer. Als je denkt dat jij je daar thuisvoelt, neem je een proefabonnement. Zo niet, zoek je een andere sportschool.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat je ook zou kunnen doen, is - ik weet niet hoe het officieel heet - zaalfitness. Dan wordt er in een zaal een groepsles gegeven. Geen krachtapparaten, hooguit steps, elastische banden en matten. Veel spelelement. Zoals de oefening waarbij iemand zijn voeten op twee dweilen zet (om te kunnen glijden), een stok horizontaal in zijn handen neemt, en dan doet alsof hij aan het waterskiën is. Twee anderen pakken de uiteinden van die stok vast en trekken de "waterskiënde" persoon naar de overkant van de zaal. Daar wordt gewisseld. Vermoeiend, uitstekend voor de conditie, en erg leuk. En iedereen kan zo'n oefening op zijn eigen niveau doen. Informeer eens bij een skivereniging. Die organiseren vaak dit soort dingen (ook toegankelijk voor niet-leden). Eigenlijk bedoeld om fit op de ski's te staan, want dan kun je beter skiën en houd je het langer vol, en je hebt ook minder kans op ongelukken en blessures. Maar ook heel goed om gewoon aan je algemene conditie te werken. Ik heb hier zelf jaren aan meegedaan. Mijn trainer gaf, afhankelijk van de belangstelling, twee of drie keer per week zo'n les, altijd 's avonds. Je mocht één keer per week komen, maar je mocht zelf kiezen op welke dag. Er waren ook een paar mensen met ploegendiensten, die kwamen dus nu eens op de ene, dan weer op de andere dag, net hoe het uitkwam (en soms sloegen ze een weekje over omdat toevallig geen enkele dag uitkwam).
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Goeie conditie nodig voor skiën? Dat is nu echt een sport waar ik geen conditie voor nodig heb...behalve met de ski's over je schouder, en met die k*t schoenen aan, lopen naar de kabelbaan en het trapje op lol. Het skiën zelf kost me geen enkele moeite. Het stoppen en wachten op de rest van de groep wel ;-)

Andere antwoorden (6)

Ik fitness regelmatig en kan in ieder geval zeggen dat fitness niet erg sociaal is. Je gaat erheen om te trainen, niet om te kletsen.

In jou situatie lijkt mij een team sport leuker, denk aan iets als voetbal, honkbal, tennis, vechtsport(boksen is zeker goed voor jou beroep en is erg sociaal) en nog veel meer andere soorten sport.

Ja je eetgewoontes is iets waar je zelf al duidelijkheid over hebt. Je eet teveel buiten. Erg lekker, ik weet het, maar niet erg gezond :P Je weet daar de oplossing wel van. Gewoon stoppen met buiten bestellen, of zet een limiet voor jezelf, bijvoorbeeld: Alleen de eerste dag van een maand buiten eten. Of één keer per 2 weken in de kantine eten.

Maar als je sport dan ben je al een heel eind. Dus zet daar je prioriteit op. Zoek een leuke sport!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou...thuisbezorgd.nl is wel eens lekker, maar ik kan af en toe geen pizza (of chinees, of friet...) meer zien. Plus de kosten...Je bent zo €12,- kwijt Ik wil gewoon aardappelen vlees groente. Daarom eet ik dan in de kantine. Maar het is vaak "gaarkeuken spul" zoals ik het noem. Niet vers en gefrituurd, veel sauzen, dus ongezond. Maar in ieder geval wel aardappelen vlees en groente ;-) Er is geen magnetron dus zelf eten mee nemen gaat niet. 's middags warm eten lukt me niet. Dan heb ik 's avonds nog steeds honger en behoefte aan warm eten.
Van gewone fitness krijg je niet perse een betere conditie, dan moet je cardio fitness doen, fietsen, hardlopen, roeien, van fitness als in sporten met gewichten krijg je spier massa maar geen conditie, bodybuilders hebben vaak daarom wel veel spiermassa maar absoluut geen conditie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fitness is totaal geen sociale sport. Ik heb bij verschillende sportscholen getraind en nergens is het echt gezellig. de mensen praten gewoon weg niet, maar zijn met hun eigen ding bezig. vind ik zelf een groot nadeel aan fitness.

Bovendien wordt de conditie bij fitness niet veel beter. je bent bezig met spieropbouw en werkt niet aan je uithoudingsvermogen.

kies liever een teamsport. is veel gezelliger en je wordt meer aangezet om te gaan sporten, want men verwacht je immers. Bovendien is een sport met een spelelement makkelijker vol te houden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Met fitness kan je best wel een goede conditie opbouwen, vooral als je 2 of meer keer per week gaat. Er zijn genoeg verschillende apparaten, waarop je je kunt uitleven. Je moet echter wel een sterke discipline hebben om het vol te houden, vooral als je alleen gaat.
Sociale contacten zal je er niet zo snel opdoen, want iedereen is met zijn eigen ding bezig en er wordt weinig onder elkaar gepraat.
Andere sporten zijn veel beter, onder andere vanwege het wedstrijdelement en het samen doen.
Voetbal, volleybal, enzo zijn teamsporten, waarbij je met veel anderen in contact komt. Maar ook badminton is een lekker intensieve sport, waarbij je veel anderen tijdens partijtjes leert kennen, maar ook als je na afloop aan de bar aanschuift bij je medesporters.
Een andere goede sport, waarmee je snel een goede conditie kunt opbouwen is hardlopen. Dat kan altijd en overal. Even je loopschoenen aan, een stukje lopen (in het begin rustig aan beginnen), lekker douchen en je voelt je heerlijk. In het begin is het misschien wat saai, maar het kan verslavend werken. Op een gegeven moment wil je 3 of meer keer per week een stukje rondlopen.
En als je je aansluit bij een recreatieve trimclub kan het heel leuk en gezellig zijn. Die clubjes zin overal te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe sinds een maand aan Fitness en inderdaad iedereen doet zijn ding, maar zie ook wel steeds dezelfde gezichten en op een gegeven moment komt er toch wel een praatje. Bij mijn Fitness school is er een bar en een sauna. Zowel aan de bar, als in de sauna spreek ik mensen. Vorige week zondag vertelde een man aan de bar dat hij vroeger altijd voor krachttraining naar de sportschool ging en tegenwoordig voor sociale contacten. Hij was vorige week zondag toen ik hem sprak er 3 uur, steeds trainde wij wat, zag een bekende en maakte hij weer een praatje. Ik doe aan fitness ook omdat ik kan daarheen kan gaan, wanneer het mij uitkomt, ideaal. Ik zou zeggen, probeer het eens. In doe cardio en wat apparaten. Cardio is uithoudingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had zelf ook geen goede conditie, ivm roken!
inmiddels ben ik ermee gestopt.
zelf zit in in bijna afgeronde opleiding van politie.

Ik zou zelf niet voor fitness kiezen, heb het zelf ook gedaan.

Wat ik gekozen heb is karate.
Ik heb veel vechtsporten beoefend,
taekwondo, karate, kung fu, krav maga, wing chung, kickboks.

Als ik karate vergelijk met de andere vechtsporten,
Heb je bij karate een hele goede conditie training en kracht training.
Maar bij je uithoudingsvermorgen leert, dicipline, zelfverdediging, aanvallen.
Maar je leert ook veel technieken hoe je iemand kan uitschakelen op een snelle manier.
Je krijgt ook veel zelf vertrouwen in.
Mijn collega's zijn dit ook gaan doen,
maar we zien echt een verbetering nu.