Hebben jullie tips voor steken in je zij?

Hallo,
Ik heb morgen de coopertest dat betekend dat we 3 km moeten rennen aan een stuk door binnen 24 minuten, alleen nou krijg ik telkens steken in mijn zij, hebben jullie daar tips tegen? Want door die steken moet ik stoppen met rennen en daardoor haal ik dan weer een laag cijfer.
Groetjes,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar is niets meer aan te doen 1 dag van te voren. Die steken in je zij zijn een teken van slechte conditie. Als je je consitie flink verbeterd dan heb je met rennen geen last meer van steken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is geen Coopertest.
Een Coopertest is exact 12 minuten hardlopen, en dan kijken welke afstand je hebt afgelegd.
Bij een goede conditie kun je die 3 km wel in 12 minuten halen, misschien haal je verschillende zaken door elkaar. in ieder geval succes!
Amadea
9 jaar geleden
Lees ook http://www.goeievraag.nl/sport-spel-recreatie/sporten/overig/vraag/558605/steken-tijdens-hardlopen

Het beste antwoord

Voorkomen van steken in de zij :
Zorg voor een goede warming up.
Let op je ademhaling: ga voor diepe ademteugen in plaats van oppervlakkig ademhalen.
Eet of drink niets vlak voor een training of wedstrijd en oefen met eten en drinken tijdens een training of wedstrijd.
Zorg voor een goede core-stability: train je buik-, rug-, heup- en rompspieren.

En wat als je toch last hebt?
Verlaag je tempo tot de pijn minder wordt. Soms betekent dit dat je moet gaan wandelen.
Let op je ademhaling: ga voor diepe ademteugen in plaats van oppervlakkig ademhalen. Een veelgehoord advies is uitademen wanneer je landt op de voet van de zijde die geen pijn doet en inademen als je andere voet de grond raakt. Ook iets voorover buigen bij de uitademing kan helpen.
Oefen druk uit op de pijnlijke plek. Als je tegelijkertijd uitademt, wordt de pijn vaak minder.
Rek je middenrif en buikspieren en geef je lichaam de ruimte. Hiervoor moet je wel even pauzeren.

Succes .
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Misschien heb je te weinig water gedronken, neem gerust een flesje water mee. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij is verteld dat je vuisten moet maken en je duim aan de binnenkant. eerlijk gezegd wet ik niet of het echt help maar het is te proberen want het kost geen moeite ;) alleen aangezien de tijd heb je de coopertest al gehad..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in je duimen knijpen, als het steekt armen omhoog. verder moet je veel in beweging blijven van te voren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.Zorg dat je voor de coopertest goed eet, en geen patat of andere vettigheden.
2.Houd ook veel rust.
3.Zorg er ook voor dat je een goede warming-up voor de coopertest uitvoerd, want bij een goede warming-up heb je minder snel spierpijn en steken.
4.Zorg er natuurlijk ook voor dat je goed drinkt (water), maar drink wel ruim voor de coopertest, want als je bijvoorbeeld 5 min. Voor de test drinkt krijg je al snel steek (dit geldt ook voor het eten).
5.Als je interesse hebt kan je zelf ook wat hardlopen, dit zorgt voor de opbouw van je conditie, bouw het steeds op (dus niet bij 5 km beginnen begin eerst maar bij 1 of 2 km). Maar aangezien jij die test al hebt gehad heeft het niet veel nut meer, maar voor de volgende test is zo'n hardloopschema wel handig, of natuurlijk in het algemeen voor je conditie opbouw.
6.Dit heeft er niks mee te maken, maar zorg ook dat je je huiswerk af hebt, want zo'n hardloopschema moet niet in de weg zitten. School gaat voor;-) !

Ik wens je veel succes met de volgende test, ik hoop dat het antwoordt helpt voor de volgende test aangezien je deze al hebt gehad.