Hoe krijgen berg beklimmers het touw terug waar ze aan naar beneden zijn gegaan?

Ik zat net Bear Grylls te kijken. Hij daalde van een grote rots helling af. Hoe krijgt hij dat touw terug waar hij mee naar beneden gaat? Of laat hij dat hangen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
2K
Reddie
9 jaar geleden
Je wilt niet weten hoeveel cameramannen en stuntmannen hem begeleiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij zal inderdaad niet helemaal alleen zijn

Antwoorden (2)

De laatse afdaler(krijg je in film meestal niet te zien) maakt bij ieder ankerpunt het touw terug los,zo tot terug beneden.
fremar
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe daal je af aan een touw dat je net hebt losgemaakt?
fremar
9 jaar geleden
Dat is dan eventjes zonder touw,trouwens bij het bergopklimmen is dit ook zo dat de eerste klimmer naar het volgende anker moet met enkel een los touw.
Cryofiel
9 jaar geleden
De daler zou toch een touw door de ring kunnen halen zodanig dat beide einden naar beneden bungelen? Zolang hij maar beide stukken van het touw vasthoudt, kan hij aan het touw hangen. Eenmaal bij een volgend steunpunt aangekomen laat hij één eind van het touw los en trekt hij aan het andere eind van het touw tot het touw door de ring is getrokken en het naar beneden valt. Zo kan hij mét touw afdalen en toch na afloop het touw mee naar huis nemen.
fisbel
9 jaar geleden
Op grote hoogte blijven de touwen gewoon hangen.
Het volgend jaar worden er nieuwe touwen aangebracht. Want vertrouwen op oude touwen is te riskant. Ook de bevestigingspunten kunnen los zijn gaan zitten.
tinus1969
9 jaar geleden
Bergbeklimmers laten een hoop zooi achter:
http://nos.nl/op3/artikel/618482-mount-everest-schoner-klimmer-wordt-vuilnisman.html
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/1963307/2010/04/19/Sherpa-s-gaan-Mount-Everest-opruimen.dhtml
http://science.time.com/2013/05/29/60-years-after-man-first-climbed-everest-the-mountain-is-a-mess/
Ligt eraan. Als het touw bovenaan vastgemaakt is en het een enkel touw is zal hij het moeten laten liggen. Als hij het touw dubbelvouwd bovenaan en met een dubbel touw naar beneden abseilt, kan hij het touw weer terug krijgen. Het is dus een afweging om naar beneden te komen en verder te gaan zonder touw of om lopen.