Klopt het dat je door lange afstanden hard te lopen je sprintvermogen vermindert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat noem jij lang afstanden en wat noem jij een sprint?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoort het vaak, maar ik ben nog nooit een goed wetenschappelijk artikel tegen gekomen die dit bevestigd.
Je hebt natuurlijk specialisten op beide afstanden.
Als je een lange afstandsloper(marathon/ultra) laat sprinten tegen bv usian bolt of andersom, zie je uiteraard een enorm verschil. Dit komt omdat de langeafstandsloper níet traint gericht op sprinten, en hier dus niet beter in wordt. En dit komt naar mijn inziens dus niet door dat hij specifiek duurtrainingen doet.
Dus als amateur zijnde die 2 tot 4 "normale" trainingen per week afwerkt zul je niet heel veel verschil merken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sprint vind ik de 200/400 m en lange afstand vindt ik alles boven de 5 km

Het beste antwoord

Het menselijk lichaam kent twee soorten spieren. De ene groep spieren is voor de snelle, explosieve kracht. De andere groep spieren is voor de duurzame kracht. Wanneer je veelvuldig de ene spiervariant traint, wordt deze krachtiger. Maar daardoor verliest de duurzame spier inderdaad aan kracht. Het is dus inderdaad het één of het ander.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vergeet het antwoord hierboven.

Je lichaam kent geen 2 maar 3 soorten spieren.
-dwarsgestreept spierweefsel
-glad spierweefsel
-hartspierweefsel

Deze spieren zijn op 3 verschillende manieren te trainen namelijk:
- de maximale kracht - bijvoorbeeld een gewicht 1 keer met alle kracht optillen.
- de explosieve kracht - een object zo snel mogelijk te verplaatsen.
- het krachtuithoudingsvermogen - spier uithoudingsvermogen / bijv duurloop.

Als je veel aan duurloop doet train je voornamelijk krachtuithoudingsvermogen en zullen je spieren een betere "conditie" krijgen waardoor je kilometers kunt hardlopen.

Wil je veel gaan sprinten zul je meer plyometrische oefeningen moeten gaan doen om zo de explosieve kracht te trainen.
Denk aan springen steps,sprinten,zwaaien,gooien ect.

Voordat je hieraan begint is het raadzaam om erg goed op te warmen deze manier van trainen is namelijk zeer blessure gevoelig door de onverwachte explosieve bewegingen die je lichaam gaat maken.