Is het schadelijk voor mijn spieren als ik in kracht train en hardloop?

Ik ben een jongen van 16 en ik ga 3x per week naar de sportschool voor krachttraining. Nu wil ik ook graag mijn conditie verbeteren, dus zou ik graag willen hardlopen. (dus NIET om af te vallen) Maar ik hoorde van iemand dat het slecht is voor de spieren als je naast krachttraining ook gaat hardlopen. Dat de spieren dan zouden kunnen krimpen of stoppen met groeien? Heeft dit dan ook weer met voeding te maken of maakt dat niks uit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
Reddie
9 jaar geleden
Wat een onzin. Wat mensen al niet verzinnen.

Het beste antwoord

Hallo Timo,

als je jouw conditie wilt verbeteren door hardlopen denk ik dat je geen sprint maar middellange of lange - afstand lopen bedoelt. Ik wilde ooit hetzelfde en ben uiteindelijk ca. 20 jaar marathonloper geweest.

Allereerst: krachttraining verbetert je explosieve kracht, terwijl duursport je conditie verbetert. Door duursport word je niet veel sterker maar je krijgt een veel betere conditie. Door krachtsport krijg je geen erg verbeterde conditie maar je wordt wel veel sterker. Het is maar wat je wilt: ik kende diverse heel gespierde jongens die op de 5000 meter (de kortste van de ' lange afstanden') niet vooruit te branden waren, ze waren wel enorm sterk, maar te zwaar. Zelf was ik een waardeloze gewichtheffer, maar ik liep wel de marathon in 3.08. Om mijn kracht wat bij te spijkeren ben ik aan speerwerpen en kogelstoten gaan doen, met een dameskogel (minder zwaar dan die bij de heren).

Op een gegeven moment moet je wel kiezen wat voor jou het meest telt: veel uithoudingsvermogen, of veel kracht, of allebei op een redelijk niveau.
Qua gezondheid denk ik dat ieder voor het laatste zou moeten kiezen maar natuurlijk heeft iedereen weer een andere aanleg.

Wat voeding betreft, als je gewoon gezond eet en genoeg varieert, lijkt het allemaal niet heel veel effect te hebben; maar dan hebben we het niet over TOPsport waar heel andere spelregels gaan gelden (en topsport is niet zo heel gezond).

Door krachttraining hebben je spieren de neiging om kort en dik te worden (indrukwekkende biceps), door duurtraining worden je spieren juist langer en slanker. De beste lange-afstandlopers hebben allemaal slanke kuiten!

Tenslotte over afvallen... als je aan duursport gaat doen is het vrijwel niet te voorkomen dat je afvalt -- want dat past bij duursport. Duursporters zijn nu eenmaal lichter gebouwd (dat worden ze vanzelf, door het soort training) dan krachtsporters.

maar als je het goed doseert en afwisselend het een en het ander doet, komt dat jouw lijf alleen maar ten goede. Veel heb ik geleerd uit een boekje dat ' normaal sporten' heet maar het is echt wel 30 jaar oud of zo (ik ben nu 59 en ik heb mijn actieve sportcariere al enkele jaren achter me).

In elk geval veel succes en plezier ermee!

Toegevoegd na 2 uur:
nog even nagezocht, zie de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg goed en duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en natuurlijk een plus!

Andere antwoorden (1)

Zolang jij genoeg rust neemt, en genoeg eet voor herstel en groei van je spieren, dan is er niks aan de hand.
Als jij bijvoorbeeld op ma, wo en vr krachttraining doet, dan kun je op di en do gaan hardlopen.
Moet je even kijken hoe je lichaam daar op reageert. Rustig aan beginnen en goede schoenen en looptechniek gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik zelf nog wel eens merk is als ik bijvoorbeeld zware deadlifts heb gedaan, dat het hardlopen de dag erna totaal niet wil. Dus dan verschuif ik het hardlopen gewoon.
Kijk gewoon even wanneer je weer hersteld bent.
Ritsuka