Is HMB Free Acid doping?

En werkt het ook daadwerkelijk dus niet het welbekende placebo effect, of slimme marketing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Op je hoofdvraag kan ik helaas geen antwoord geven, ik heb geen verstand van doping en de criteria op dat vlak..
Maar voor de werking. Ik zie dat er leucine, of in ieder geval een leucine gelijkende stof, in HMB zit, deze stof (dit aminozuur) zorgt voor het vrijkomen van insuline.
Nu vind ik het hier een beetje dubbel worden. Insuline zorgt inderdaad voor de synthese van eiwitten en dus voor het opbouwen van spierweefsel. en het zorgt er ook voor dat er aminozuren worden opgenomen waar dus ook weer eiwitten uit opgebouwd kunnen worden. wat alleen een lastig punt hierin is, is dat insuline ook zorgt voor de synthese van vetzuren en het verlaagt het glucoselevel in het bloed. Als reactie hierop maakt het lichaam als het goed is Glucagon waardoor er weer glucose in het bloed komt. Ik weet alleen niet of dat als je veel van dat HMB inneemt waardoor insuline dus weer gestimuleerd wordt, de suikerspiegel nog goed in balans gehouden kan worden. Twee stoffen die wel weer vrijkomen bij een laag glucose gehalte in het bloed zijn Cortisol en Epinephrine, deze stoffen zorgen dan weer voor het vrijmaken van glucose uit het vetweefsel maar ook uit het spierweefsel en het glycogen dat ook in de spieren (en de lever) opgeslagen liggen.

samenvattend: er gaan heel veel processen tegelijk werken, uiteindelijk lijkt het mij, kijkend naar de op gang gekomen processen dat het uiteindelijke effect inderdaad de opbouw van spieren en de afbraak van vet zal zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat ik zo snel kan vinden over het "free acid" gedeelte is dat HMB dan niet gebonden is aan calcium en beter opgenomen kan worden in het lichaam waardoor er minder wordt uitgescheiden en het effectiever werkt. er staan onderzoeksgegevens bij maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat deze betrouwbaar zijn natuurlijk.