Wat kan je het best eten voor boksen?

Ik heb nu 2 keer gehad dat ik voor me boks training stevig ga eten (bijvoorbeeld: avond eten en pap erbij) ik merkte tijdens het slaan dat alles zowat naar boven kwam. Wat kan ik het best doen? 2 uur vantevoren klein beetje eten? Ik heb ook lichte astma. Heeft dat ook misschien effect? Ik hoor het graag..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
2.2K

Het beste antwoord

Van boksen weet ik niet zo veel af, maar ik ben wel een ervaren lange-afstandsloper en ik denk dat ik wel weet wat er aan de hand is.
Zo'n 2-3 voor je gaat hardlopen moet je ook niet stevig eten .. Het heeft ook geen zin, want het duurt veel langer voordat dat eten verteerd is.
Dus als je dan gaat rennen, of boksen, zit dat allemaal nog in je maag en misschien een beetje in je darmen.
Dan heeft je maag veel bloed en energie nodig om dat te kunnen verteren, maar jij gaat boksen en dat (alle spieren) trekt al het bloed bij je maag weg. Ook je hersens krijgen voorrang, nog boven de benen (en armen) zolang er nog energie en bloed is.
Dus je maag kan het niet verwerken en dan ontstaat er een soort stresssituatie waar je maag maar een ding mee kan: Wèg die troep ... en dat heb jij gemerkt.
Je zal voor boksen net als voor lang hardlopen wel veel koolhydraten nodig hebben, maar die moet je eerder binnenkrijgen en eventueel bijdrinken uit een sportdrank met koolhydraten.
Ik weet niet of dat kan tijdens boksen, maar tijdens een marathon doen wij lopers dat dus wel.
Dus eerder stoppen met stevig eten ... Als je 's avonds een stevige training krijgt of wedstrijd zou ik zeker 6-7 uur eerder al stoppen met zwaar eten.
Wat je nog wel kan eten is lichtverteerbaar spul. Zelf eet ik de avond voor een marathon (die is dan de volgende morgen) bijv. alleen maar pannekoeken.
's Ochtens eet ik witte broodjes met jam.
Tijdens het lopen veel water, sportdrank met aanvullingen van suikers en zouten, gels met kookhydraten. Na afloop meteen weer goed drinken en bruine boterhammen met kaas, eieren of een ei-shake.
Astma heb ik ook ... maar dat heeft er niets mee te maken. Ik heb last bij (te) koude lucht en gebruik dan een puffer. Bij boksen zal de lucht wel goed warm zijn, maar stof in de lucht kan je dan parten spelen.
Bespreek de astma en boksen met je huisarts en het eten met je bokstrainer - die kent jou, die ziet jou boksen en die zou je goed moeten kunnen adviseren.
Ik heb nog drie links toegevoegd ... met meer informatie. Het belangrijkste is ook dat je je niet alleen moet focussen op die ene laatste maaltijd, maar op een balans tussen alle maaltijden van de week en de sportactiviteiten. Als je dat goed doet, heb je de minste problemen (ik heb ze nooit) en het meeste resultaat van je trainingen. Probeer ook zo gezond mogelijk te eten: Verse spullen, vlees van dieren die zelf bewegen (kip, vis, paard), 3x fruit per dag, veel groenten, niet te veel pasta/aardappels.

Success!