Uiteindelijke doel is om te hardlopen, hoe bouw ik dit op?

Dan doel ik niet op de diverse schema's die te vinden zijn waarbij je al interval rent.
Mijn conditie (qua lopen vooral) is dermate slecht dat 2km lopen op 5/6km snelheid al redelijk zeer doet aan mijn benen (helling op 1%). Krachttraining benen gaat wel ok.
Is het verstandig om eerst op te bouwen naar afstand of juist eerst de snelheid wat opvoeren naar snelwandelen?

9 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga rustig wandelen en om de zoveel minuten loop je 100 meter hard, dan weer tijdje rustig. En dat steeds iets verder uitbouwen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je wel goede schoenen? Omdat je meer je benen voelt dan dat je buiten adem bent

Het beste antwoord

Als je een goede gezondheid hebt is hardlopen een heel goede en gezonde activiteit om gezonder te worden, te blijven en veel plezier aan te beleven. De mens is van nature een hardlopend dier met hersens, al zal je die laatste niet bij iedereen merken ;)
Als je twijfel hebt over je gezondheid, praat dan met je huisarts of doe een sporttest bij een SportMedisch Centrum, wat de meeste verzekeringen nog vergoeden ook.

Hardlopen is ook een relatief goedkope sport want je hebt alleen goede loopschoenen/-kleding nodig.

Omdat hardlopen zo simpel lijkt, denken te veel mensen dat hardlopen hetzelfde is als hard lopen. Veel mensen hebben zichzelf een verkeerde looptechniek aangeleerd en als ze dan zomaar gaan hardlopen kan je blessures krijgen die je loopplezier danig vergallen.

Als je het goed aanpakt is plezierig en blessurevrij hardlopen heel goed te doen.
Om je aan te moedigen: Ik ben pas begonnen na een zittend leven van meer dan 40 jaar en kon niet eens 1 km volmaken de eerste keer. Nu, na ruim 9 jaar, loop ik in november de New York marathon, mijn 7e marathon in totaal en de 4e van dit jaar.

Goed hardlopen is regelmatig trainen, en gevarieerd trainen. Goed naar je lichaam luisteren en bij (pijn)klachten niet doorgaan. Ik ben geen aanhanger van de "No pain, no gain"-club en ik ben ook na een marathon van zo'n 4 uur eigenlijk nauwelijks moe. Dat lijkt opscheppen, maar als je een goede looptechniek aanleert dan is het heel ontspannend en kan je het uiteindelijk uren volhouden. Ik ken mensen die 160 km non-stop hardlopen.

Het is heel goed dat je er over leest en met anderen via Facebook over praat (er is bijv. een groep Hardlopen op Fb, heel nuttig), maar het allerbeste is dat je lid wordt v e niet te grote loopvereniging met een coach, want alleen iemand die jou ziet en hoort (ademhaling!) lopen kan je goed blijven adviseren. Wat je in de boekjes leest is leuk en interessant, maar gevaarlijk als je het verkeerd toepast. Ik loop 1x per week met een groep en verder meestal alleen.

Krachttraining, is voor hardlopen niet nodig, wel core-oefeningen. Na training moet je voldoende rusten en eten zodat het lichaam zich kan aanpassen.

Je vraagt over wat eerst: #1 is looptechniek/-houding, #2 afstand, #3 is sneller.

Looptechniek leer je van een coach.

Afstand kan je langzaam vergroten door in rustig tempo elke week wat meer te doen.

Sneller kan je worden door intervaltraining.

Bespreek dit alles maar eens (vrijblijvend) door met een loopcoach.

Loop ze lekker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
> Bezuinig niet op schoenen, want het advies van de loopwinkel is heel waardevol; let ook op je kleding, vooral bij warm, koud of nat weer: geen katoen; de Lidl heeft ook heel betaalbare kleding;
> Ga niet te veel op cijfertjes letten, zoals hartslag en kilo's; leer naar je lijf te luisteren;
> Drink en eet voldoende en verantwoord;
> Kijk naar de video's bij Chi Running waar je kan zien dat je snelheid niet afhangt van het aantal passen per minuut (ideaal is dat 170-180) maar van de paslengte;
> Varieer de trainingen, langzame duurlopen, snelle intervallen, vlak terrein, bos, etc.
> Loop 1x per maand op blote voeten (voetbalveld, strand);
loginabcde
9 jaar geleden
Wat raad u aan om als hardloop snelheid aan te houden in het begin?

Andere antwoorden (1)

Iedere dag iets langer lopen dan bouw je het vanzelf op