Met welke oefening kun je het beste/snelste conditie opbouwen?

Ik ben een bijna 32jarige moeder, maar sinds dat ik moeder ben heb ik de conditie van een lui varken. Heb totaal geen energie.

Vroeger was ik altijd sportief/atletisch. Deed aan turnen, (inline+halfpipe) skaten, volleybal en gewoon lekker bezig zijn. Over mijn figuur had ik eigenlijk niets te klagen. Had kuiten van steen, armen van beton en een platte stalen buik :)

Op mijn 16e kreeg ik zware Pfeiffer en het heeft toen echt onwijs lang geduurd eer ik weer een beetje mee kon komen. Het voelt soms alsof ik nog altijd bij warm weer belemmerd word door uitputtende aanvallen.
De ene dag ben ik vol energie en de andere dag kan ik de hele dag slapen.

Heb in 2010 de korte (5 mijl) damloop gedaan, vrijwel zonder training. We zijn 3x wezen lopen, waarvan 2x prima ging en ik de derde keer na 100 meter al afgemat was. De loop zelf ging prima, die heb ik moeiteloos kunnen uitlopen.

Nu ben ik inmiddels moeder, lijk allang niet meer op dat 25 jarige meisje qua bouw. Ik ben niet echt dik of zwaar, maar voel me niet prettig in het lichaam dat mijn botten omhuld. (1.74m / 71kg)
De vetjes hier en daar en dan vooral dat eeuwige "ik lijk wel zwanger" gevoel.

Ik wil graag wat strakker rond de middel en conditie opbouwen. Wat is de makkelijkste manier om hier aan te beginnen. Want dat is nu juist het probleem. De fut is er niet en hardlopen is toch niet echt mijn ding.
Hoef niet dat 25 jarige meisje te zijn, maar me gewoon lekker voelen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
begin gewoon eens met elke dag 20 minuten wandelen, om een gewoonte te maken dat je regelmatig gaat bewegen. Gewoon na het eten.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je BMI is in elk geval prima, het handigste is om uiteindelijk spiermassa op te bouwen en vetpercentage te verlagen, maar begin eerst eens simpel met een gewoonte opbouwen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Het is alleen om te beginnen, om er aan te wennen om elke dag te bewegen. Als die gewoonte er goed in zit, kun je het uitbouwen met echte oefeningen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey Wout.. conditie bouw je niet op door af te vallen. Wie is hier nu de amateur!
Zoals ik al zei: Ik ben absoluut niet dik. Afvallen hoef ik dus ook niet zo nodig. Het gaat mij vooral om de conditie en de slappe buikspieren.
Ik snoep nagenoeg niet, chips hebben we bijna nooit in huis en als we het wel hebben dan is het op voordat ik die zak gevonden heb.
Ik ken gratenbalen die de straat nog niet eens uit kunnen rennen hier.
Wandelen doe ik regelmatig, net als fietsen. Komende september loop/wandel ik weer de 18km damloop net als afgelopen zomer en vorig jaar eind winter heb ik nog een 30 km looptocht gedaan. Ritsuka is denk ik nog wijzer qua advies dan jij bent. Jij denkt dat iedereen topsporter is of wil zijn.
Dan kun je nog zo gespierd zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat jij met je gespierde lijf de marathon kan lopen. Spiermassa zegt geen ene ruk, behalve dat je de discipline hebt om wekelijks urenlang aan gewichten, shakes en crunches te besteden.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat doe je momenteel aan sport en beweging op een dag? en je doel is betere conditie en strakker in je vel zitten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Momenteel is het alleen wandelen of fietsen. Qua spieropbouw even wat weinig. Normaliter skate is vele kms in de zomermaanden, maar dit gaat even niet vanwege een kapotte enkel. ( iets met van een bankje afspringen op je slippers :P ) Gewoon lopen en fietsen gaat prima, alleen de zijwaartse beweging van de enkel is nog gevoelig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bianca, conditie bouw je op door het regelmatig te doen de spiergroepen die je gebruikt in een bepaalde oefening bijvoorbeeld rennen worden dan sterker en kunnen dan langer mee gaan dan bouw je vooral type 1 spier vezels. Er zit een limiet aan dus dan zou je extra kg's moeten kwijtraken om beter te kunnen presteren dan kun je langer volhouden. De juiste dieet moet je dan ook nog hebben om nog beter te kunnen presteren, je spieren laden met goeie voeding waar jij geen verstand van hebt dat is wat marathon lopers doen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je bent dus al aardig goed bezig momenteel. Je zou interval training kunnen overwegen een paar keer in de week. Daarmee kun je snel conditie opbouwen, wel voldoende rust nemen.
Dus dan doe je bijvoorbeeld 30 seconden snel fitsen/rennen en dan 1 minuut weer rustig.

Het beste antwoord

Het lijdt geen twijfel dat elke dag fietsen ongelofelijk bijdraagt aan de gezondheid van een vrouw. Fietsen is een aerobe bezigheid en na een stevige rit zul je dieper ademhalen. Je lichaam zal meer energie verbruiken en beginnen met het verbranden van vet. Onderzoek heeft uitgewezen dat fietsen de kans op hart- en vaatziekten vermindert, de bloeddruk omlaag brengt, de kans op diabetes vermindert en zelfs obesitas tegengaat. Tijdens een uur fietsen verbrand je gemiddeld 300 calorieën. Van fietsen krijg je sterkere hartspieren en een lager vetgehalte in het bloed, wat effectief de kans op hartkwalen omlaag brengt.

Stemmingswisselingen En Gewicht
Fietsen helpt ook enorm tegen stemmingswisselingen. Er bestaat onderzoek dat aangeeft dat gematigd fietsen effectief is voor het tegengaan van depressieve gevoelens en stress en het zelfvertrouwen vergroot.

Je kunt fietsen in feite tot een integraal onderdeel van je afvalprogramma maken. Experts zeggen dat vijf maal per week 15 minuten fietsen zal leiden tot het verliezen van 5 kg vet per jaar.

Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat fietsen de coördinatie tussen hoofd en handen verbetert. Dat is te zien bij oudere mensen die hun hele leven lang gefietst hebben: die hebben een betere coördinatie en minder kans hun heup te breken door een val dan ouderen die niet of weinig gefietst hebben.

Betere Conditie
Omdat fietsen een aerobe activiteit is, verbetert het de conditie. De spierwerking wordt beter, je krijgt meer uithoudingsvermogen en wordt sterker. In feite is fietsen één van de veiligste activiteiten die je kunt doen, met weinig kans op blessures of overdrijving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Conditie opbouwen is vrij eenvoudig. Stel jezelf een doel: bijvoorbeeld 15min hardlopen. Zodra dit goed gaat kun je uitbereiden naar 20, 25 of 30min of zelfs langer. Als je niet wilt rennen, is zwemmen ook een oplossing. De meeste zwembaden hebben programma's hangen die je zelf kan uitvoeren.