Met welke oefening kun je het beste/snelste conditie opbouwen?

Ik ben een bijna 32jarige moeder, maar sinds dat ik moeder ben heb ik de conditie van een lui varken. Heb totaal geen energie.

Vroeger was ik altijd sportief/atletisch. Deed aan turnen, (inline+halfpipe) skaten, volleybal en gewoon lekker bezig zijn. Over mijn figuur had ik eigenlijk niets te klagen. Had kuiten van steen, armen van beton en een platte stalen buik :)

Op mijn 16e kreeg ik zware Pfeiffer en het heeft toen echt onwijs lang geduurd eer ik weer een beetje mee kon komen. Het voelt soms alsof ik nog altijd bij warm weer belemmerd word door uitputtende aanvallen.
De ene dag ben ik vol energie en de andere dag kan ik de hele dag slapen.

Heb in 2010 de korte (5 mijl) damloop gedaan, vrijwel zonder training. We zijn 3x wezen lopen, waarvan 2x prima ging en ik de derde keer na 100 meter al afgemat was. De loop zelf ging prima, die heb ik moeiteloos kunnen uitlopen.

Nu ben ik inmiddels moeder, lijk allang niet meer op dat 25 jarige meisje qua bouw. Ik ben niet echt dik of zwaar, maar voel me niet prettig in het lichaam dat mijn botten omhuld. (1.74m / 71kg)
De vetjes hier en daar en dan vooral dat eeuwige "ik lijk wel zwanger" gevoel.

Ik wil graag wat strakker rond de middel en conditie opbouwen. Wat is de makkelijkste manier om hier aan te beginnen. Want dat is nu juist het probleem. De fut is er niet en hardlopen is toch niet echt mijn ding.
Hoef niet dat 25 jarige meisje te zijn, maar me gewoon lekker voelen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lijdt geen twijfel dat elke dag fietsen ongelofelijk bijdraagt aan de gezondheid van een vrouw. Fietsen is een aerobe bezigheid en na een stevige rit zul je dieper ademhalen. Je lichaam zal meer energie verbruiken en beginnen met het verbranden van vet. Onderzoek heeft uitgewezen dat fietsen de kans op hart- en vaatziekten vermindert, de bloeddruk omlaag brengt, de kans op diabetes vermindert en zelfs obesitas tegengaat. Tijdens een uur fietsen verbrand je gemiddeld 300 calorieën. Van fietsen krijg je sterkere hartspieren en een lager vetgehalte in het bloed, wat effectief de kans op hartkwalen omlaag brengt. Stemmingswisselingen En Gewicht Fietsen helpt ook enorm tegen stemmingswisselingen. Er bestaat onderzoek dat aangeeft dat gematigd fietsen effectief is voor het tegengaan van depressieve gevoelens en stress en het zelfvertrouwen vergroot. Je kunt fietsen in feite tot een integraal onderdeel van je afvalprogramma maken. Experts zeggen dat vijf maal per week 15 minuten fietsen zal leiden tot het verliezen van 5 kg vet per jaar. Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat fietsen de coördinatie tussen hoofd en handen verbetert. Dat is te zien bij oudere mensen die hun hele leven lang gefietst hebben: die hebben een betere coördinatie en minder kans hun heup te breken door een val dan ouderen die niet of weinig gefietst hebben. Betere Conditie Omdat fietsen een aerobe activiteit is, verbetert het de conditie. De spierwerking wordt beter, je krijgt meer uithoudingsvermogen en wordt sterker. In feite is fietsen één van de veiligste activiteiten die je kunt doen, met weinig kans op blessures of overdrijving

Conditie opbouwen is vrij eenvoudig. Stel jezelf een doel: bijvoorbeeld 15min hardlopen. Zodra dit goed gaat kun je uitbereiden naar 20, 25 of 30min of zelfs langer. Als je niet wilt rennen, is zwemmen ook een oplossing. De meeste zwembaden hebben programma's hangen die je zelf kan uitvoeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100