hoe houd ik dazerikken op afstand?

Als ik ga joggen in het bos, word ik tegenwoordig erg lastiggevallen door dazerikken.

De beestjes zwermen rond m'n hoofd en dit is heel hinderlijk tijdens het joggen.

Als ik stop om de beestjes te doden, zie ik dat er een hele zwerm achter me hangt. Ze willen me dan allemaal aanvallen en bijten.

Hoe kan ik dit tegengaan? Ik kan enkel op de piste of in het bos lopen vanwege mijn knieën..

Thx!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1.1K

Het beste antwoord

Vrouwtjes hebben bloed nodig om de eitjes te laten rijpen, hierdoor komt het dat bij warm, zwoel en windstil weer de vrouwtjes dazen paarden, koeien en mensen gaan bijten en bloed gaan zuigen. De vrouwelijke dazen zoeken hun gastheer aan de hand van uitgeademd koolstofdioxide, beweging, warmte en geuren zoals zweet. Dazen zouden een voorkeur hebben voor donkere kleuren.

Bij de apotheker allerlei insectenwerende gels of sprays kopen.
Smeer je in vooraleer je op stap gaat. Draag een shirt met lange mouwen, liefst van een niet te dunne stof en van een felle, lichte kleur (een fluo verkeersvestje kan hiervoor in aanmerking komen).
Ook heb ik ergens gelezen dat ze niet tegen een knoflookgeur kunnen, dus onwijs veel knoflook eten en hijgen als een paard!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou etherische oliën kunnen proberen,dit geeft vaak een goed effect,gewoon wat aanbrengen op je kledij.Je kan bv kruidnagel -of cederolie kunnen proberen.
fremar
9 jaar geleden
Ik rijd vaak paard in de bossen,ik gebruik tegen dazen dazenweg spray,deze is voor mens en dier,spuit op je huid en kleding.
Helpt goed,neem wat mee voor onderweg in handspraytje,kan je tussendoor weer even opnieuw aanbrengen