Hoe wordt je fit door sporten?

Hoe het met je lichaam werkt etc.
Hoe kan het dat je fit voelt, wordt?
Worden er speciale hormonen aangemaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je wordt fitter door je grenzen te overschrijden en je grenzen dus steeds te verstellen

Antwoorden (2)

Je lichaam past zich aan aan de nieuwe belastingseisen en wordt je volgende keer beter in stast dezelfde 'arbeid' te verrichten. Dat is ons meegegeven uit de evolutie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens sporten wordt het hormoon endorfine aangemaakt. Samen met het hormoon serotonine geeft dit een geluksgevoel. Het zijn stoffen die op je hersenen inwerken.

Hardlopen en andere intensieve sporten zijn goed voor mensen die depressief zijn, juist door de aanmaak van deze stoffen. Voor mensen zonder klachten op depressief gebied geeft het ook een gevoel van je prettig voelen. Hardlopen kan daarom ook verslavend werken.