Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bescherm je je trommelvliezen tegen met een hoogte en snelheid naar beneden springen en in water landen?

Hallo mijn naam is Terrence
ik zit samen met 2 vrienden in een parkour groep.
we willen voor een film van bruggen afspringen in water maar dan is de vraag met de snelheid die ik in het water ga en de diepte die ik maak kan mijn trommelvliezen beschadigen of erger, is er eventueel bescherming voor mijn oren zodat de druk minder woord op mijn oren

Gr. bloodwolves pakour team

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zolang je niet op je oor landt, is er weinig aan de hand. Dit omdat je het water "breekt" voordat je oren erin gaan, maar ook omdat de oren haaks op het water staan, zodra ze erin komen. Qua geluidssterkte ga je met doppen niks voorkomen. Het is een kort hard geluid wat ook uit laag zal bestaan, waardoor doppen niet veel tegenhouden.
Qua druk (mocht je toch verkeerd terechtkomen) zullen doppen weinig uithalen. Dit omdat je met doppen de gehoorgang sluit en daarmee een opgesloten luchtruimte creëert achter de doppen. Als je dan druk van buiten op de doppen krijgt, drukken de doppen de opgesloten lucht alsnog tegen je trommelvlies.
De oordoppen die volledig naar je oorschelp gevormd zijn, zullen dit enigszins ondervangen, omdat die niet dieper naar binnen kunnen, maar ik zou het niet aanraden.
Het beste is denk ik de sprong te oefenen vanaf een kleinere hoogte, en dan steeds hoger proberen.
Kom niet plat met je oor op het water, en dan zal het wel goed gaan.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt! ik heb het gewoon geprobeerd met vanuit een boom van 9m
en dat ging prima dus een brug van 12m moet dan best kunnen
ik heb geoefend en ben er denk ik klaar voor.

Andere antwoorden (3)

Heel verstandig dat je daar aan denkt. Een prima bescherming zijn Ohropax wasbollen, die kun je helemaal in de vorm van je gehoorgang kneden en vangen de ergste klappen op.
Ik gebruik ze zelf altijd om geluid te dempen (om beter te kunnen slapen in een hotel en op de camping) maar ik heb ze ook wel eens gebruikt in het zwembad en bij het duiken.
Er bestaan voldoende andere gehoorbeschermers, maar de meeste hebben felle kleuren (speciale oorbeschermers voor zwemmers zijn vaak fel blauw) dus dat is niet handig als het om filmopnames gaat. Het voordeel van Ohropax, naast de lage prijs, is de beige kleur waardoor je ze waarschijnlijk op de opnames helemaal niet ziet. Ze zijn te koop bij apotheek en drogist. En bij BOL.com, zie de link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gehoorbeschermers zijn alleen geschikt tegen geluiden.
In water springen lijkt volgens mij meer op het landen van een vliegtuig. Zéér laagfrequent dus, en volgens mij bieden oordopjes daar geen bescherming tegen.
Ik zou proberen te springen van niet zo hoog, en dat langzaam opvoeren.
Je kunt beginnen met een duik van de hoge.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
De druk valt wel mee, in de lucht zal je hier weinig last van hebben. Want anders zou je ook niet kunnen parachute springen met de druk op je oren.

Alleen in het water heb je de druk van het water, het beste kan je zodra je in het water ben je benen spreiden en je armen wijd. Hierdoor beperk je de sprong tot ongeveer 2 meter diep. (eigen ervaring van 15m gesprongen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding