Wat maakt nou een topsporter beter dan een amateur?

Ik vraag me vaak af wat het is dat een topsporter beter maakt dan een amateur. Hebben ze een andere spiersamenstelling, snellere reflexen of een betere motoriek of een mix van dit alles?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk ook dat ze (de mogelijkheid hebben) elke dag een heel aantal uren onder de visie van de beste trainers kunnen trainen... En over de juiste mentale instelling beschikken om daadwerkelijk al die tijd er in te steken...
Amadea
9 jaar geleden
Elke topsporter is ooit als amateur begonnen. Je kunt daarom niet zeggen dat een topsporter beter is dan een amateur.

Het beste antwoord

Ben zelf topsporter geweest...het antwoord ligt niet zo eenvoudig. Het belangrijkste is dat je passie hebt voor je sport, daarbij bereid zijn om binnen jou eigen sport (waar je dan ook vaak geschikt voor bent qua fysiek) te gaan tot het uiterste. Daarbij zijn er vaak een behoorlijk aantal dingen die je opgeeft om tot dit doel te komen, denk aan het aanpassen van je voeding je sociale leven en uiteraard is er maar 1 focus en dat is de beste willen zijn in hetgeen jij doet, en daarin niet alleen de beste te zijn maar ook nog eens de beste van de beste te worden :-). In elke sport zijn er binnen je team of individuele sport standaard afspraken en spelvoorwaarden waaraan je moet voldoen, dit is voor zowel een amateur als een topsporter gelijk. Als je kijkt waar het verschil ligt tussen amateur en topsporter, dan zit dit voornamelijk in de techniek, de intensiteit (hoeveelheid trainingen), de technische uitvoer maar ook in een stuk focus op hetgeen jij op dat moment doet. een amateursporter kan gewoonweg niet de perfectie van een bepaalde sporttechniek behalen doordat de tijd energie die hij/zij er insteekt niet evenredig is aan die van de topsporter. Kort samenvattend; een amateur kan goed zijn, maar het vesrschil zit hem met name in het feit dat de topsporter meer tijd/energie/focus/techniek stopt in zijn sport en dit ook nog eens versterkt door gelijkwaardige of sterkere tegenstanders in een competitie, en dit dagelijks herhaalt en zichzelf doelen stelt om nog beter te worden. Ik hoop dat het verschil een beetje meer inzichtelijk is geworden voor jou.. ;-) succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alle uren training, dat betaald zich uiteindelijk uit in prestaties op een hoger niveau.
jc54
9 jaar geleden
Het is een combinatie van factoren: De juiste motorische gesteldheid (en die kan per sport verschilllen), de wil om AL je tijd en energie er in te steken om heel goed te worden, geluk, connecties, goede trainers en vaak ook geld.
Als je een brak lijf hebt met de neiging tot veel blessures, kom je er niet. Als je geen ijzersterke wil hebt, kom je er niet. Als je niet de juiste persoon op het juiste moment tegenkomt, kom je er niet en als je geen geld/goede trainers hebt, meestal ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frimu2
9 jaar geleden
juist, Wesley Sneider zou met de beste trainings schema' nooit een hoogspringer kunnen worden ! +