Beste manier om leniger te worden(intensiteit/frequentie)?

ik werk op het moment op het aanleren van de spagaat voor karate en yoga en heb ondertussen al verschillende dingen uitgeprobeerd over meer als een jaar tijd en heb nu twee methodes maar weet niet welke van de twee ik nu het beste kan toepassen.

beide zijn gebaseerd op hetzelfde principe, namelijk tegen een muur op liggen met mijn benen in de lucht en deze door de zwaartekracht naar de zijkanten laten vallen en dan zo voor 15 tot 25 minuten blijven liggen terwijl ik een serie kijk of boek lees etc.

nu kan ik dit echter hard of zacht doen.
bij zacht ga ik net ver genoeg om een rekking te voelen, dit doe ik vervolgens 6 dagen in de week.

bij hard rek ik het tot het uiterste dat ik kan volhouden voor 20 minuten. (als ik nog harder rek krijg ik kramp en lijkt me ook niet gezond.)
hier hou ik echter (lichte) spierpijn aan over en kan ik daarom maar 3 keer per week doen.(het is ander wederom niet gezond)

wat kan ik dus het beste doen? kwantiteit of kwaliteit?
verder hou ik ook altijd van een isometrische oefening erbij.
(splitstand binnen comfortzone en dan aanspannen 10 sec)
kan ik dit het beste voor of na de hooft oefening doen?

alvast bedankt.

ps, niet mijn foto, ben zelf een jongen, bijna 20 (mocht dat uitmaken)

Toegevoegd na 16 minuten:
bedoel de split, geen spagaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zo als jij het omschrijft, heb je het over de split, dat is met je benen zijwaarts op de grond, de spagaat is met 1 been naar voren en het andere naar achteren. Beide zijn te oefenen en uiteindelijk te leren door je voeten op de grond te houden en je benen steeds iets verder proberen te krijgen, doe dit op een gladde vloer, dus niet op vloerbedekking, bij voorkeur op je sokken, probeer niet in 1 keer veel te ver te gaan, want dat kan spierschade veroorzaken, iedere dag een stukje verder. Dat kunstje tegen de muur, lukt pas, als je het op de grond kan.

Ik gebruik ongeveer dezelfde oefening als Crea. Het is inderdaad efficiënter en sneller dan de omgekeerde manier. Jou methode is minder intensief. Om lenig te worden heb je ook sterke spieren nodig. Op lenigheidstraining doen we het daarom altijd altijd zo: gewoon in split gaan staan en dan proberen om je benen bijeen te duwen. De binnenkant van je benen dus opspannen voor ongeveer 20-40 seconden. Dat doen we 5 keer, waarbij we tussendoor even losschudden/los draaien. Iedere keer kun je een stukje verder open gaan staan (als je je genoeg inspant tenminste).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100