Is het slim om na het sporten te eten?

Na het hardlopen heb ik altijd een licht hongerig gevoel. Is het slim om na het sporten bijvoorbeeld een appel te eten? Of eet ik dan meteen weer alle calorieën eraan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt gesport, je lichaam heeft energie nodig om te herstellen. Eten is dan juist goed, anders word je extra moe en krijg je extra spierpijn. Natuurlijk niet gelijk een hamburger of zo na een rondje hardlopen, maar een bakje kwark met wat fruit is prima hoor. Toegevoegd na 39 seconden: Een appel levert wat te weinig energie, een mix van koolhydraten en eiwitten is wel aan te raden. Dus kwark met muesli/fruit of zo. Toegevoegd na 2 minuten: Hier kun je kijken wat je gemiddeld verbruikt: http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm Als je 300 hebt verbrand, kun je dus prima iets van 200-250 kcal eten. Voor nauwkeuriger zou je kunnen overwegen een GPS horloge met hartslagmeter te halen, of iets als een Fitbit. Maar dat is misschien wat prijzig.

Het beste is om een half uur tot een uur voor het sporten een beetje te eten en een half uur tot een uur na het sporten een beetje te eten. Veel meer eten kan daarvoor of daarna. (Alhoewel dat afgeraden wordt om veel in 1x te eten). Direct voor of direct na het sporten eten wordt ten strengste afgeraden (door oa. diëtist ).

Na het sporten kun je prima herstellen op fruit. Denk dan aan bijvoorbeeld bananen en kiwi`s. Na de finish bij hardloopwedstrijden staan er vaak ook kramen waar de lopers vers fruit kunnen nuttigen. Soms staan er ook kramen met gevulde koeken, maar die kun je maar beter snel voorbij lopen... Tijdens het hardlopen verlies je veel vocht/zweet. Je dient dit vocht natuurlijk wel weer aan te vullen. Je kunt dat doen door water te drinken, maar ook vocht in fruit helpt mee. Je beschrijft in je vraag niet op welk tijdstip je gaat sporten/hardlopen. Indien je dat s`morgens voor het ontbijten doet, lijkt het me logisch dat je na het sporten nog gaat eten. Het is overigens slimmer om na te sporten te gaan eten, dan vlak daarvoor. Met een buik vol eten zul je niet best presteren met sporten...

Na afloop van een training of loopwedstrijd · Eet na afloop van een loopwedstrijd of zware training flink wat koolhydraten. Hoe eerder, hoe beter dat is voor het herstel. Probeer na afloop per half uur zo'n 40 gram gemakkelijk verteerbare en goed opneembare koolhydraten te gebruiken. Hierbij kan je denken aan: pasta, rijst, aardappelen, bananen, brood, suiker, zoet beleg en koolhydraatsupplementen. Probeer per kwartier ook kwart liter te drinken. Normaal is op deze wijze binnen 48 uur de energievoorraad herstelt. Voor meer info: Koolhydraatrijke voedingstabel. · Geen trek? Probeer dan toch wat te eten. Door langdurige inspanningen wordt het hongergevoel verminderd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100