Is het verantwoord om vanuit het niets 10 kilometer hard te lopen?

Het gaat om een training van bijvoorbeeld voetbal, handbal en/of basketballteams. Er is dus al enige conditie aanwezig.

Mij lijkt het niet verantwoord, mijn trainer denkt hier anders over. Die vind dat iedereen moet doorzetten en het uiterste geven...... Het gaat trouwens om een buitenparcours met heuvels.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
19.7K

Het beste antwoord

Tien kilometer? Zonder loopervaring (nee, balsporten geven je géén loopervaring)? Over heuvelachtig terrein?

Nee, dat is absoluut niet verantwoord. Ook als je een goede conditie hebt, is hardlopen een zeer blessuregevoelige sport die je geleidelijk op moet bouwen.

Voor een ongeoefende loper met een goede conditie is 3-5 Km al heel wat. En nog verstandiger is om de eerste periode überhaupt niet te denken in kilometers, maar éérst eens voor elkaar te krijgen een half uur aan een stuk te hardlopen zonder tussendoor te wandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hardlopen is een van de sporten waar je het snelst een blessure van kunt oplopen. Wie begint met hardlopen dient dit ontzettend langzaam en rustig te doen -zelfs als je al een basisconditie hebt.

Ik ben zelf een redelijk ervaren hardloopster, dus ik weet hier wel het een en ander vanaf. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip is, luister tijdens het lopen naar je lichaam. Gaat het even niet meer, ga dan een stuk wandelen. Als er al beasisconditie is, en ook ervaring met lopen, en dat is er bij de door u genoemde sporten, dan kan het naar mijn mening best. Loop je alleen niet over de kop door te snel te willen gaan.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ja hoor is best verantwoord, je kunt toch niet harder lopen dan dat je kunt... En als er al een beetje conditie is, dan ga je daar niet van blesseren hoor... Een mens kan best wat hebben...

Die trainer weet best wel wat hij van je vraagt, en als hij jullie aanspoort om tot het uiterste te gaan, dan is daar niets mis mee... Dan roepen jullie het waarschijnlijk ook op...

Niets mis mee en niet gevaarlijk onder leiding van een trainer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hoop ik niet dat ooit jij mijn trainer wordt, ga maar eens 5 km buiten hardlopen, als je daar niet op bent voorbereid dan heb je echt wel last van je rug/nek/knieën/voeten. Niet mee eens -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trainers zijn ook mensen. Ik stel juist de ideeën van mijn trainer ten twijfel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen waardevol antwoord van iemand die geen sport beoefend.
Ivana
14 jaar geleden
Xinix begin er maar aan. Na afloop horen we wel van je.
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is echt je reinste onzin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer zo'n onzin anwoord XiniX!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, als je dan zo nodig overal antwoord op moet geven of je er nou iets van weet of niet, hou je dan tenminste in bij vragen waar verkeerd advies gezondheidsschade kan opleveren!
AWM
14 jaar geleden
Nee, SuzyQ, elk puntje telt, dus gaat ie gewoon door met die diarree van onverantwoorde adviezen.
In het algemeen is dit niet erg verstandig.
Want het hangt heel veel af van de individuele toestand van de deelnemers, leeftijd, conditie etc.

Als je al een basisconditie hebt, dan is het dus niet vanuit het niets.
Maar als je het hebt over een buitenparcours met heuvels, dan lijkt het mij toch onverstandig om dat zo maar van iedereen te vragen of op te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niets verplicht als je het teveel vind gewoon niet doen je kent je lichaam het beste ga niets forceren daarmee krijg je alleen maar blessures
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet een goede conditie hebben om 10 km hard te gaan lopen.

Het lijkt mij alleen niet interessant voor een handballer of basketballer om 10 km hard te gaan lopen, een shuttlerun (piepjestest) sluit veel beter bij de sport aan.

Houd er rekening mee dat 10 km buiten lopen erg ver is, je bent er ongeveer een uur mee bezig, met heuvels misschien nog wel langer.

Het is niet slim om dit vanuit het niets te doen, enige voorbereiding is wel gewenst, dan kan er ook rekening worden gehouden met eventueel ander schoeisel.

Er is niet echt een sport waar je een uur achter elkaar moet hardlopen, behalve hardlopen zelf. Voor de basisconditie is het misschien wel goed maar dan moet het wel worden opgebouwd en niet ineens 10 km, begin met 3 km, daarna 5 km, enz. Het is beter om een loopoefening te doen die aansluit bij de sport zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan mensen die voor de eerste maal meedoen aan een 10 km run, wordt veelal eerst een clinic gegeven die enkele maanden duurt en hen voorbereidt op het goed gebruiken van spieren en looptechniek.

Ik kan me voorstellen, dat je zeker conditie hebt als je balsporten beoefent, maar daarmee is de voorbereiding niet compleet. Natuurlijk kan je meedoen, maar verkeerd lopen levert ook vaak ernstige en soms blijvende blessures op.

Voor de 7-heuvelen-loop in Nijmegen bijvoorbeeld is veel meer nodig dan een beetje conditie en alleen op doorzettingsvermogen loop je die niet ongeschonden uit.

Het weer is ook van belang. Hitte, regen, tegenwind.....noem maar op. Behalve je lijf, moet je dus ook je hersens gebruiken.
14 jaar geleden
Niet doen !! Goed oppassen voor blessures, zomaar 10 km gaan hardlopen is echt niet verstandig, dit moet je opbouwen.