Hoeveel jaar moet ik minimaal trainen om een marathon te lopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (3)

Er is niet een concreet aantal jaar of zo. Het zal eerder binnen een bepaald bereik vallen - een soort van richtlijnen en dit ook om rekening te houden met je lichamelijke conditie. Het komt simpelweg op aan - hoe fit ben je?

Het zal vooral liggen aan hoeveel kilometers lopen je al achter de rug hebt en hoe gewend je bent aan de intensieve lichamelijke belasting.

Besef dat marathonlopen lang niet voor iedereen geschikt net als basketball of zwemmen dat ook zijn. Je moet bepaalde kwalen kunmen uitsluiten zoals hartritmestoornissen en gewrichtblessures e.d.

Daarnaast moet je een opbouwend schema volgen - compleet met voedingsrijk dieet, rust, en oefening natuurlijk.

Wellicht dat er een coach jou hierover beter kan informeren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit hangt af van je huidige conditie. Over het algemeen wordt een voorbereiding van 6 tot 12 maanden als normaal geacht.

Heb je al een zeer goede conditie dan kan dit korter zijn. Zul je nog veel moeten trainen of heb je bijvoorbeeld zwaar overgewicht, dan zul je langer nodig hebben.

Uiteraard is er ook nog een verschil tussen lopen en rennen. Wandelend is 42 km ook voor ongetrainde gezonde mensen geen probleem. 42 kilometer binnen drie uur lopen vraagt een zeer lange intensieve voorbereiding en dus weer iets totaal anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is helemaal niets over te zeggen.
Ik ken mensen die 6 maanden moeten trainen voor een 1/2 marathon maar ook mesen die ongetraind een hele marathon lopen!