Wat zijn de beste voedingssupplementen die je moet pakken als je net begint met fitness?

Ik ben nog jong (16) maar ben begonnen met fitness. Ik wil graag van die fitness poeders (of tabletten ofzo maakt niet veel uit) gaan innemen voor beter / sneller resultaat. Maar heb een beetje rondgekeken op internet en er zijn zoveel verschillende, dat ik niet weet welke de slimste zijn voor mij om te pakken.
Ik ben niet 5 dagen per week in de sportschool te vinden maar wel minimaal 2 keer, en ik let ook wel beetje op mijn voeding, maar niet dat ik nooit meer iets lekkers pak ofzo dus het hoeft niet het duurste van het duurste te zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het hangt natuurlijk af van je doel. Wil je spierbundels, een strak lichaam, een goede conditie, een hoog uithoudingsvermogen, een gezond lichaam, ontspanning, of iets anders? Los daarvan: een normaal mens heeft echt geen supplementen nodig. Supplementen zijn alleen nodig als er iets mis is. Als je bijvoorbeeld een ziekte of een stofwisselingsstoornis hebt, zouden supplementen nuttig kunnen zijn. Ook als je eenzijdig eet kun je dat oplossen met supplementen. Maar in dat geval zou het natuurlijk stukken beter zijn om je eetpatroon te verbeteren. Topsporters hebben wellicht baat bij supplementen. Maar dat komt doordat zij hun lichaam extreem belasten. Uit jouw beschrijving begrijp ik dat je geen topsporter bent, dus dit is voor jou niet van toepassing. Kortom: alles wijst erop dat supplementen in jouw geval overbodig zijn. Tenzij je last hebt van een te dikke portemonnee natuurlijk.  

Om spieropbouw te stimuleren heeft je lichaam eiwitten nodig. Spieren bestaan namelijk uit eiwitten! Doormiddel van normale voeding kun je makkelijk aan genoeg eiwitten komen. Supplementen zijn slechts ter aanvulling op de dagelijkse voeding. Als je af en toe sport dan zijn supplementen niet nodig. Voor topsporters kunnen eiwitpoeders en dergelijke een uitkomst zijn omdat ze anders de hele dag door moeten eten om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zitten in zuivelproducten, vlees, vis en graanproducten. Verder is het zo dat dierlijke eiwitten efficiënter worden opgenomen door het lichaam. Daar heb je dus minder van nodig voor hetzelfde effect.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100