Hockey is een sport die al duizenden jaren bestaat. Heel bijzonder is in dit verband het bestaan van een marmeren reliëf uit ca. 510-500 v.Chr., waarop duidelijk twee hockeyspelers te herkennen zijn. Het reliëf werd gevonden op de Kerameikos, de begraafplaats in het centrum van het oude Athene. Ze bevindt zich nu in het Nationaal Archeologisch Museum van Athene.

De oorspronkelijke spelvarianten hadden feitelijk alleen het gebruik van een soort stok als overeenkomst; verder zijn alleen verschillen te zien (het gebruik van paarden, het spelen door de lucht in plaats van over de grond, de afwezigheid van goals, enzovoort). Pas na de middeleeuwen werd de aanzet voor het ontstaan van hockey in de huidige vorm gegeven.

Op de verschillende Britse eilanden werd vanaf de 17de eeuw een van oorsprong Keltische sport bedreven onder verschillende benamingen. De Ieren noemden het Hurling, de Engelsen Kappan en de Schotten Shinty. De variant die hieruit in Ierland ontstond, waarbij twee teams met een korte, platte stick de bal door de lucht in elkaars goal proberen te spelen, is in dat land nog altijd de nationale sport.

In Engeland verplaatste de sport zich naar harde, vlakke speelvelden zoals het strand of ijs. Omdat op een hard speelveld de bal vooral over de grond werd gespeeld, werd de stick langer en aan de onderkant krommer. De Engelsen veranderden de naam in Bandy-on-ice en later in Hockey-on-ice (waarschijnlijk afkomstig van hook, oftewel krom). Aanvankelijk werd de sport alleen op ijs gespeeld, maar later werd in de warmere maanden ook getraind op gras. Al snel ontwikkelde zich uit deze trainingsactiviteiten het huidige veldhockey.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De oorsprong van de hockey zit eigenlijk in nevelen gehuld

Net als bij bijna alle sporten: dit is een spel dat is ontwikkeld door de eeuwen heen in vele landen, steden en dorpen over de hele wereld.
De NHL werd geboren in 1934
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in Perzië speelde 5000 jaar geleden de rijke mensen polo met een paard, stick en een bal.
de minder rijke mensen wilden dit spel ook spelen maar hadden geen geld voor een paard dus maakte ze de stick korter en speelde het op de grond.
zo ontstond hockey

Toegevoegd na 48 seconden:
sorry, de rijke mensen hadden lange sticks

Toegevoegd na 55 seconden:
sorry, de rijke mensen hadden lange sticks
Bronnen: