Hoeveel zwavelzuur is er nodig om in het zwembad de juiste ph te krijgen?

Als het ph in een zwembad te hoog is wordt in officiële zwembaden zwavelzuur gebruikt, hoeveel zwavelzuur (37%) is er dan nodig per 10m3 om het ph gehalte met 0,5 te laten dalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
21.7K
Poet
10 jaar geleden
Is dit voor een theoretische exercitie of ga je het écht doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij overwegen om dit te gaan doen ja

Het beste antwoord

vooropgesteld zwavelzuur is levensgevaarlijk spul wees daar heel voorzichtig mee zowel in het werken met, als met de opslag. Beter is om bij de zwembadleverancier speciaal poeder te halen verkrijgbaar in bussen van 1 kg voor zowel de Ph+ als Ph-

Ik heb een zwembad van 45 m3 en door 1 liter zwavelzuur toe te voegen zakt de Ph van 8,00 naar 7,35 dus in principe zou jij aan ongeveer 20 cl genoeg moeten hebben.
De beste manier in jouw geval is: 10 cc toevoegen en de volgende dag meten mocht het dan goed zijn niets meer doen is de Ph nog te hoog weer 10 cc toevoegen en de volgende dag meten. Je kunt ook nadat de zuur goed door het water is gemengd meten maar de volgende dag is beter. Mocht de Ph nu te laag zijn geworden kun je er een handvol soda in doen dan zal de Ph weer stijgen. De norm voor openbare zwembaden zijn een Ph tussen 6,8 en 7,8. je zult dit proefondervindelijk moeten uitzoeken. Te lage Ph levert zgn aggressief water op wat schadelijk voor de huid KAN zijn. Ons drinkwater heeft een Ph van ongeveer 8,0
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Wij hebben een zwembad van 40 m3, en gaan als de Ph te hoog is eerst eens beginnen met een halve liter. Hoeveel effect heeft soda op de hoogte van de Ph? Want dan kunnen we dat in de toekomst ook gaan gebruiken. (in welke hoeveelheid ongeveer?)
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Dat zul je gewoon proefondervindelijk moeten uitzoeken, als de Ph veel te laag is een dikke handvol soda in dat 40 m3 bad en dan na enige tijd gaan meten door ervaring weet je op den duur hoeveel er in moet maar door soda gaat de Ph-waarde behoorlijk snel omhoog. Met meten moet je altijd enige tijd wachten omdat het "middel" goed door het water verdeeld moet worden en daar gaat enige tijd overheen