Waarom krijg ik tintelende vingertoppen tijdens hardlopen?

Ik doe 3x per week in 40 minuten 6 km hardlopen op de loopband. Zo nu en dan krijg ik na ongeveer 3 km tintenlende vingertoppen van me linker hand. Als ik mijn armen langs me lichaam laat hangen ebt het weer weg. Hebben nog meer mensen hier ervaring mee en waar kan dit door komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
21.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik krijg vaak dikke vingers

Antwoorden (1)

Wat kunnen tintelende vingertoppen of vingers nu precies zijn?

Bijna iedereen heeft wel eens tintelingen in zijn vingers. Dat kan het geval zijn wanneer je de arm of vinger heel lang in dezelfde positie hebt gehad. Dit is dan iets van voorbij gaande aard. Wanneer je echter over langere periode een tintelend of prikkelend gevoel in je vingers hebt is dit geen normale gevoelsensatie. Normaal gesproken horen we ons niet de hele dag bewust te zijn van onze vingers. Zeker niet als het tintelen ook branderig of prikkelend is. Bij sommigen voelt dit alsof er in geprikt wordt met een naald.

Wat kunnen oorzaken zijn van tintelende vingertoppen
Door een tekort aan bloedtoevoer naar de hand en vingers kunnen de vingertoppen of vingers gaan tintelen. Dit kan het gevolg zijn van schade aan de zenuwen van de hand of vingers. Soms zie je dit na een doorgemaakte infectie of onsteking. In sommige gevallen kan het veroorzaakt worden door een tia waarbij zenuwen beschadigd zijn geraakt of een aanwezige tumor. Maar dit is maar zelden het geval. Daarnaast kunnen tintelende vingertoppen of vingers te herleiden zijn naar diabetes of multiple sclerose of perifere neuropathie.

Ook kunt u last hebben van het carpaal tunnelsyndroom. Dat kun je dan merken aan een gevoelloosheid van de duim en de helft van de ringvinger.

Natuurlijk is het sterk aan te raden wanneer je één of meer van deze symptomen chronisch hebt om daarover te gaan praten met uw huisarts of een andere gezondheids professional. Wel is goed om in aanmerking te nemen dat wanneer een zenuw langere tijd onder druk staat

tintelende vingertoppen

het resultaat kunnen zijn. Echter in veel gevallen gaan deze symptomen gewoon weer over. Sommigen hebben zelfs last van hele tintelende handen.Lees dan even de pagina tintelende handen

Wanneer je ook maar enigzins twijfelt neem dan contact op met een health professional.

Succes ermee !

Mvg Joury.