Bij welke buikspieroefeningen kan ik het niet uit mijn rug te halen?

Ik ben sinds kort begonnen met buikspieroefeningen. Met sit-ups kom ik überhaupt niet omhoog, en ik heb al gelezen dat die niet heel effectief zijn. Ik heb vele Youtube-videos gekeken en de oefeningen geprobeerd, maar telkens voelde ik het in mijn rug, niet in mijn buik.. Heeft iemand oefeningen waarmee dit absoluut niet kan gebeuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Als je buikspieren te zwak zijn, kun je over het algemeen alle oefeningen wel doen, maar moet je ze lichter maken. Je zet je rug namelijk in omdat je buikspieren het (nog) niet aankunnen. Maak je de oefening lichter, dan kunnen je buikspieren het wel aan, en hoef je je rug niet in te zetten.

Wat helpt, is wanneer je op je rug op de grond ligt, een hand onder het "holle deel" van je rug te leggen. Dat is ongeveer het gedeelte van de rug waar de rand van je broek zit. Tijdens de oefeningen moet je dat deel van de rug "in de grond duwen". Als je merkt dat je je rug hol trekt, waardoor dat deel van de rug dus juist verder van de grond af komt, ben je verkeerd bezig.

Je kunt ook andere oefeningen doen. Bijvoorbeeld de reverse sit-up. Dan begin je met gewoon zitten, en je beweegt je bovenlichaam langzaam naar achteren, en dan weer terug naar rechtop. Let erop dat je ook hier je onderrug niet hol trekt. Je kunt de zwaarte van deze oefening heel eenvoudig regelen door meer of minder achterover te hellen.

Ook een goede is: op je rug liggen, je benen recht omhoog steken, en dan telkens met kleine bewegingen je voeten net wat hoger de lucht in duwen; je billen komen daarbij steeds een tikje omhoog.

Je kunt ook de brug proberen: op je rug liggen, met opgetrokken knieën en voeten tegen je billen aan. Dan je billen optillen zodat je alleen nog op je schouders en je voeten rust. De onderbenen zijn vertikaal, en het hele lichaam van schouder tot knieën is één strakke rechte lijn.

Tot slot: concentreer je niet alleen op je buikspieren. Om je buikspieren te versterken, moet je het HELE "spiercorset" rond je onderlichaam versterken. Dus óók je rugspieren! Je hebt rugspieren nodig om buikspieren te kweken, en andersom.

Cryofiel
10 jaar geleden
Aan het begin voel je het vaak in je rug, dit is niet erg want die moeten dus ook getraind worden.

Begin eerst met korte herhalingen: 3x 5 met 30 seconden rust daar tussen.

Na een week of 2 om de dag oefenen zal je steeds meer je buikspieren gaan voelen, en je rug wordt steeds minder.

Denk er wel aan dat je niet je handen achter je hoofd plaats maar gekruist over je borst.