Is de buitenspelregel veranderd?

Vroeger was het zo dat als er een speler van de verdedigende partij dichter bij het doel staat dan de aanvallende partij op het moment dat de bal vertrekt, er geen sprake is van buitenspel. Bij de goal in de 3de minuut in de wedstrijd Qatar-Ecuador lijkt het erop dat buitenspel niet gerelateerd is tot het moment dat de bal vertrekt maar het moment waarop de bal wordt aangeraakt door de aanvaller. Want toen de bal vertrok stonden nog 5 spelers van Qatar dichter bij het doel dan de aanvaller die zogenaamd buitenspel zou staan.
(ook op het moment dat degene die zogenaamd buitenspel staat de bal raakt staat er nog een verdediger achter de keeper, dus ik snap het even helemaal niet meer...)

een jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (1)

Ja, de buitenspelregel is veranderd. De nieuwe regel is dat als een speler de bal aanraakt met een deel van zijn lichaam dat buitenspel is, hij buitenspel staat. Dit geldt ook als de speler de bal niet aanraakt, maar de bal wel binnen zijn bereik is.
Bronnen:
5 maanden geleden