Wat is de bedoeling van curling? En waarom wrijft men met die bezems op de baan?

Wanneer scoort men punten? Verder, hoe is het mogelijk, dat die bezems dat ding kunnen sturen?

10 jaar geleden
in: Sport
3.4K

Antwoorden (2)

Een wedstrijd bestaat uit 10 ends. In een end kan er maar één team punten krijgen. Meestal is dit 1, maar soms ook meer. Je krijgt punten door aan het eind van de end de steen het dichtst bij het midden te hebben. Als je meer stenen dichter bij het midden hebt dan de meest centrale steen van de tegenstander dan krijg je ook meer punten. Als je in een end dus twee stenen dichter bij het midden hebt dan de meest centrale steen van de tegenstander krijg je twee punten voor die end. Na de tien ends is dan de winnaar bekend. De bezems kunnen de baan van de steen beïnvloeden doordat er ijs vóór de steen wordt geveegd. Die gaat daardoor naar links of naar rechts, of ook langzamer of sneller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nos.nl/os2014/video/594767-curling-hoe-werkt-het.html Goed antwoord, snap de min niet.
Over het vegen:

Door het vegen smelt het allerbovenste laagje van het ijs. De steen gaat daardoor drijven op een klein beetje water.
Een drijvende steen heeft veel minder weerstand dan een glijdende steen. Daardoor kun je de steen verder krijgen, of een bochtje laten maken, doordat de steen de makkelijkste weg kiest, over het water i.p.v. over het ijs.