Heb ik proteineshakes nodig om grotere spieren te hebben?

Ik ben van plan om te stoppen met voetbal en een ander sport te beoefenen, namelijk fitness.
Alleen heb ik een vraag, omdat ik 16 jaar ben en best wel mager (dun) wil ik gespierder zijn maar aangezien ik dus niet te veel massa heb (70kg) ben ik van plan om bij het fitness shakes te drinken zou het me helpen om meer massa aan te maken en zijn er nog tips?
Ik ben 16 jaar, 1m80 en weeg 70kg

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, voor grotere spieren te hebben moet je zorgen dat je je spieren traint. Een eiwitshake kan helpen voor spierherstel na het sporten, maar als je nog maar net begint met fitness kun je ook gewoon een grote bak kwark nemen. Stuk goedkoper, en ook veel eiwitten. Toegevoegd na 2 minuten: Je wil meer massa hebben, dus dan moet je gaan eten boven wat je nodig hebt. Dat kun je hier berekenen: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Instructies hier: http://i40.tinypic.com/xdwktt.jpg Je kijkt dus naar je TDEE getal, dat ga je eten, of iets daarboven. Probeer in elk geval 100 gram eiwitten per dag te eten, veel producten bevatten eiwitten, als je iets meer kwark en eieren eet, en volle melkproducten gebruikt, dan kom je al een heel eind. Daarnaast ga je krachttraining doen, 3x in de week is wel handig. Kijk bijvoorbeeld naar Stronglifts 5x5, gratis app. Wel goed instructiefilmpjes kijken, of advies vragen in sportschool hoe je de oefeningen uit moet voeren.

Ik begrijp dat je naar de fitness wil gaan om gespierder te worden. Gespierder worden betekent ook meer massa, in deze zin in de vorm van spieren. Dat is voornamelijk een combinatie van water en eiwit. Om tot goede spierontwikkeling te komen zijn drie zaken van belang; training, voeding en rust. De training is de impuls om de spieren te laten groeien, voeding heb je nodig voor de daadwerkelijke groei, en de spier groeit dan voornamelijk in de rustperiode. Qua voeding is het belangrijk dat je je voedt met gezond voedsel, een open deur wellicht, maar allerlei nutriënten zijn van belang bij een gezond lichaam en geest (en spiergroei) en niet alleen een macronutriënt als eiwit. Dure eiwitshakes hoef je niet per definitie te nemen, let bij krachttraining en spiergroei wel op je eiwitopname, maar dan voornamelijk op kwaliteit, dus biologische beschikbaarheid en dat kan je prima doen door inname van kip, ei, vis en bijvoorbeeld kwark. Zorg dat je ook genoeg vocht binnenkrijgt. Succes! :)

Ik sluit me bij voorgaande aan, maar let wel op: je bent nog niet 18 jaar en dus nog niet volgroeid. Als je gespierder wilt worden zou ik onder begeleiding van een fitnesstrainer een schema laten maken en e.v.t. begeleiding als je gaat trainen. Bovendien kun je ook geen aanleg hebben om super gespierd te worden..

Bronnen:
http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/sh...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100