Waarom zijn de voetbal wedstrijden op verschillende tijden?

Als je op pagina 818 van teletekst kijkt, zie je dat de wedstrijden in de eredivisie op verschillende dagen en op verschillende tijden zijn. Kijk je op de pagina van de eerste divisie, dan zie je dat de wedstrijden bijna altijd op dezelfde dag en op dezelfde tijd zijn. Waarom dat verschil en waarom kunnen niet alle wedstrijden op hetzelfde moment?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.9K

Antwoorden (3)

Dat komt omdat tegenwoordig veel wedstrijden live te zien zijn op tv. Als je ze wilt zien kan je ze niet allemaal tegelijk bekijken als ze op hetzelfde tijdstip beginnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze verkopen dit als "dan kan je meer kijken" maar eigenlijk is dit vanwege de commercie, meer wedstrijden op verschillende tijden geeft meer kans voor reclame uittingen etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt me wel logisch ja. Maar de eerste divisie dan? Die wedstrijden zijn bijna allemaal op hetzelfde moment. Zijn die commercieel dan minder interessant? Vanwege een kleinere hoeveelheid publiek of zo? Ik bedoel dit niet rottig voor de aanhang van de clubs uit de 1e div. Ik zat me gewoon heel dom af te vragen waar dat verschil in zit.
De KNVB heeft afspraken met FOX Sports om te zorgen dat alle topwedstrijden zondagmiddag (14:30) of zondagavond zijn. De wedstrijden uit de subtop zijn zaterdagavond, en de rest is zaterdagmiddag, vrijdagavond of zondagmiddag (12:30). Dit is om te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen kijken naar FOX Sports. Dit hoeft 'natuurlijk' niet bij de Jupiler League, omdat daar veel minder mensen naar kijken.