Waar vind ik methoden voor psychische sporttraining?

Ik roei, en daarbij doe ik mee aan wedstrijden. Afhankelijk van de lengte van de baan duurt zo'n wedstrijd 2 tot 30 minuten. Gedurende die tijd moet ik maximaal vermogen leveren.

Mijn lichamelijke conditie is helemaal top. Ik heb meer kracht, snelheid en uithoudingsvermogen, en vooral meer duurvermogen, dan mijn vrienden (althans, de niet-roeiers), mijn familieleden, en mijn collega's.

Maar soms loop ik tegen een psychische begrenzing aan. Vooral als ik in de acht roei, denk ik wel eens: ik zou best een tandje minder hard kunnen trappen, dan is het een stuk minder vermoeiend, en niemand zal het merken.

Nu kan ik me daar wel overheen zetten en toch maximaal blijven trappen, maar toch... als er iets moet worden getraind, is het eerder mijn psyche dan mijn lichaam. Ik weet dat ik nóg meer kan geven als ik mijzelf train om meer te *willen* geven.

Het lichaam kan best een tandje harder... als de geest wil meewerken.

Waar vind ik tips en methoden voor een dergelijke psychische sporttraining?
 

Toegevoegd na 2 minuten:
 
En dan vooral voor de langere wedstrijden. Twee minuten maximaal gaan is een eitje, maar tien minuten is al wat pittiger, en 20 tot 30 minuten is echt een uitdaging. Ik zoek vooral een psychische training voor die laatste categorie, waarbij je dus dóór moet gaan, ook als het "pijn doet", ook als je spieren protesteren, ook als "de wereld om je heen wegvalt".
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt natuurlijk naar een sportpsycholoog gaan, soms kunnen die een sporter met een paar vrij eenvoudige adviezen al een heel eind verder helpen. Of je gaat zelf een cursus sportpsychologie volgen, om wat achtergronden te leren kennen en vervolgens zelf je voordeel te doen met die kennis. Ik neem aan dat je geen bachelor in de psychologie hebt of geïnteresseerd bent in een complete studie, maar het NTI heeft bijvoorbeeld een vrij toegankelijke cursus hierin: http://www.nti.nl/cursussen/psychologie/sportpsychologie/ Of je zoekt een mental sportcoach of hoe zo iemand zichzelf ook maar noemt. In die hele coachingsbusiness is veel wildgroei zoals je wel zult weten, dus informeer vantevoren goed wat voor opleiding en ervaring iemand heeft. Er zitten ongetwijfeld mensen tussen die heel goed zijn in wat ze doen. (En een afgestudeerd psycholoog geeft natuurlijk ook geen garantie. Of je leest een goed zelfhulpboek of geeft jezelf een schop onder je kont. Als ik je zo lees, heb je niet echt problemen of blokkades of onzekerheid of weet-ik-wat wat echt je prestaties beïnvloedt, maar vind je vooral je eigen geest zwak hierin? Of in elk geval: wat minder sterk dan je zou willen? Want als jij bij jezelf denkt: "ik zou langzamer kunnen gaan, niemand ziet het immers" en je blijft toch gewoon op volle kracht doorgaan, denk ik dat je dat je eigenlijk niet zo'n groot probleem hebt. Of misschien is je 'probleem' wel heel simpel op te vangen door een gezonde competitiedrang erin te stoppen: ga jezelf timen en probeer jezelf steeds te verbeteren, en vergelijk indien mogelijk ook met andere sporters of - nog beter - ga samen met wat vrienden/vriendinnen sporten. Overigens hóef je natuurlijk niet altijd het maximale te leveren. Veel mensen sporten gewoon voor hun eigen plezier, of voor hun gezondheid, voor sociale contacten, of omdat het prettig voelt. Dat zijn allemaal hele goede redenen, en een wedstrijdcomponent kan soms ook erg leuk zijn, maar er is echt niemand die het een hobbysporter kwalijk neemt als die zich niet altijd maximaal geeft. Als jij graag wél maximaal wilt gaan omdat je een bepaald doel wilt bereiken is dat óók OK, maar misschien is het niet verkeerd om eens voor jezelf te bedenken of je altijd maximaal móet presteren en wat precies de reden is dat jij sport.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100