Wat zijn de regels van Fierljeppen?

Wat zijn de regels van Fierljeppen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
4.2K

Antwoorden (1)

Belangrijkste regels:

Iedere springer heeft in de voorronde recht op twee sprongen. Om een derde sprong te mogen maken moeten alle springers van de schans binnen de geldende tijdslimiet 2 sprongen hebben gemaakt. De tijdslimiet voor een wedstrijd zonder finale is 6 kwartier, met finale 5 kwartier.

2. Iedere springer heeft per sprong maximaal 2 minuten en 30 seconden de tijd. De tijd gaat in bij het startsein van de wedstrijd of zodra de vorige springer de stok loslaat aan het einde van zijn sprong. De tijdmeting stopt zodra een springer na een gemaakte aanloop de schans heeft verlaten. Bij overschrijding van de limiet wordt de sprong ongeldig verklaard. Met eventuele weigeringen wordt geen rekening gehouden. Een ingestelde tijdslimiet geldt voor alle groepen. Deze tijdslimiet wordt ook tijdens finales toegepast.

3. Iedere springer dient tijdig voor zijn te maken sprong aanwezig te zijn. Is een springer te laat voor deelname aan de eerste ronde, dan heeft hij geen recht meer op deelname aan de eerste ronde. De springer dient zich bij te late aankomst direct te melden bij de wedstrijdleider, deze zal hierover een beslissing nemen.

4. Wanneer een springer tijdens de landing met het water in aanraking komt is er sprake van een foutsprong.

5. Wanneer een springer niet terechtkomt in het daarvoor aangelegde zandbed is er sprake van een foutsprong.

6. Wanneer een springer buiten de sector terechtkomt is er sprake van een foutsprong.

7. Winnaar van de voorronde in elke groep, is die springer die de verste sprong heeft gemaakt. Als tweede eindigt de springer, die de op één na verste sprong heeft gemaakt, enz.
SimonV