Waarom zijn die medailles op OS2010 zo verwrongen? Lijkt alsof ze net uit de wasmachine komen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

De medailles worden ontworpen door het organiserende land zelf. Zij mogen kiezen hoe het eruit komt te zien.

De medailles van de Olympische Spelen 2010 zijn de zwaarste ooit. Ze wegen ongeveer een halve kilo per stuk. Groot zijn ze ook, met een diameter van 10 centimeter.
Elk van 615 olympische plakken is uniek. Het eremetaal is niet plat, maar golft een beetje.
De medailles zijn ontworpen door de Canadees Omar Arbel. Het ontwerp is gebaserd op twee kunstwerken van Corinne Hunt: de Orka en de Raaf. Hunt kwam als winnaar uit de bus in een wedstrijd waaraan tientallen kunstenaars uit Canada meededen. Het uiteindelijke ontwerp nam 402 dagen in beslag.

Op elke medaille staat een detail van de kunstwerken Raaf of Orca, zoals het oog van de orca of de vleugel van de raaf. Orca bij de olympische medailles, Raaf bij de paralympische. Op de achterkant staat de naam van de Olympische Spelen in het Engels en het Frans. Ook staat daar het logo van de Olympische Spelen in Vancouver en de naam van de sport waarin de medaille is uitgereikt. Op de paralympische medaille staat die informatie ook in braille. De medailles zijn ontworpen na input van olympische en paralympische atleten. Ze worden gemaakt door de Koninklijke Canadese Munt (Royal Canadian Mint) met grondstoffen van Teck Resources Limited. De munt is vijf maanden bezig geweest met het slaan van de medailles, van juli tot november 2009.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja een kwestie van smaak en iets anders willen. Het valt natuurlijk niet mee om, binnen de marges, iets unieks te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kwestie van design en moeilijker te kopiëren omdat de vorm wel auteursrechtelijk beschermd zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inheems tintje

De medailles van Vancouver zijn geïnspireerd op de Canadese golven en bergen en hebben dan ook een golvende vorm. Het ontwerp van de plakken is gebaseerd op een kunstwerk van de Canadese kunstenares Corrine Hunt dat een orca voorstelt. Hunt heeft roots bij de Komoyue en Tlingit indianenstammen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter aanvulling op bovenstaande antwoorden: de medailles zijn gemaakt uit herwonnen materialen/grondstoffen uit bijv. telefoons en Pc's. Voor het eerst dus "groene medailles!"