wie weet een vechtsport zonder al te veel agressie?

Wie weet er een vechtsport zonder al te veel agressie voor mij? Ik ben namelijk opzoek naar iets waarbij ik niet zo veel (geen) kans heb op een breuk en waarbij mijn hoofd ook gespaart blijft. Iemand enig idee??

SheWolf

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
3.3K

Het beste antwoord

Karate.
Het doel van karate is het voorkomen van vechten, nou dat is dus duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Systema zou iets voor je kunnen zijn. Dat is een vechtkunst uit Rusland.
Dit gevechtssysteem werkt met vier pijlers: ademhaling, beweging, ontspanning en een goede lichaamshouding. Het doel van Systema is overleven. Systema kent dan ook geen wedstrijden, rangen of standen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je hoeft niet met messen te werken. Het gaat om zelfverdediging. Je leert wel wat je kan doen als iemand je met een mes aan zou vallen. Met minimale kracht en maximaal effect.
Het is ook geschikt voor alle leeftijden en je komt echt niet met messteken en botbreuken weer thuis;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Systema leer je jezelf verdedigingen tegen o.a. messen, stokken en geïmproviseerde wapens en je leert om aanvallers te ontwapenen.
Heel handig als je eens een keer tegenover een overvaller staat die je met een mes bedreigd.
Ook leer je op een efficiënte wijze klappen te ontwijken etc. Hierbij maak je o.a. gebruik van ademhaling en lichaamshouding.
Het gaat er dus niet om om je tegenstander in elkaar te slaan of met een mes te steken.
Onze zoon zit op Capoeira.
Capoeira is een spel, vaak omschreven als een Braziliaanse vecht-dans.
Intensief maar niet agressief.

Er zijn vele afdelingen door heel Nederland.
Als je meer informatie wilt moet je mij even persoonlijk contacten dan breng ik je in contact met zoonlief :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pentjak silat en wing chun, dit zijn beide sporten waarop de nadruk ligt op zelfverdediging, sierlijkheid en snelheid met ook een filosofische benadering. Bij beide sporten ligt de nadruk op het leren omgaan met agressie. Door het beoefenen ervan worden fysieke, mentale en sociale vaardigheden ontwikkeld. Je leert omgaan met agressie. Het stimuleert beheersing van technieken en emoties. Verder vergroot het daarmee het zelfvertrouwen en de geestelijke stabiliteit.

Beide sporten zijn heel geschikt voor vrouwen omdat het niet gaat om brute kracht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meer informatie zie de links:
10 jaar geleden
Karate. Wado Ryu. Je loopt bijna geen verwondingen op (als je goed verdedigt, en als het een sportschool is zonder wedstrijden). Wij hebben namelijk een sportschool zonder wedstrijden, je leert zoiezo al goed hoe je moet verdedigen, en ons motto is dat je respect heb voor je tegenstanders en je wordt zoiezo al niet helemaal in elkaar gerost. Zeker voor lagere banden heb je respect dat je niet gelijk op het allerhoogste niveau tegen hem/haar gaat sparren. Meestal analyseer je die persoon en kijk je wat hij of zij al kan (met de nieuwkomenlingen dan hè). Trouwens, als je een sportschool hebt met wedstrijden ben je meestal niet verplicht om mee te doen. (Bij 9 v.d 10 sportscholen ben je niet verplicht). De jaren die ik al op karate zit ben ik nog maar 4 keer verwondt, en nog geen eens zo ernstig (geen breuken). Meestal (ik zeg niet altijd) heb je het zelf in de hand.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je aan een wedstrijd mee doet is het denk ik niet zoiets van todat je iemand knock-out slaat. Als je diegene al voldoende raakt heb je al een punt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al eens gedacht aan Jiu Jitsu?
De vertaling hiervan is "zachte kunst" soms ook wel vertaald als "soepele techniek".
Bij jiu jitsu gaat het er om je tegenstander te controleren en dan te immobiliseren, zonder hem de nek om te draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De graad van agressie hangt af van jezelf en vooral de club waar je gaat trainen.
Ik lees hier ook dat zelfverdediging soft zou zijn, dat is pertinent onwaar! Zelfverdediging gaat erom jezelf te verdedigen met alle mogelijke middelen met andere woorden alles kan en mag, zelfs ogen uitsteken. In zelfverdediging zijn er geen regels zoals in competitiesporten en daarom is het dus volgens mij agressiever.

Bij elke sport en bezigheid kun je gekwetst raken, trainen gebeurt doorgaans met controle maar kan fouten maken en ongelukken gebeuren.
Je moet voor jezelf uitmaken wat je wil en wat je bedoeling is.
Wil je jezelf leren verdedigen of gaat het er louter om fysiek bezig te zijn.

Als je bang bent om gekwetst te geraken blijf dan weg van de typische competitiesporten zoals kickbox, taekwondo of clubs die wedstrijd georienteerd zijn. Acrobatische toestanden kun je ook beter vermijden.

Ik zou je eerder richting American Kenpo willen sturen, maar ik denk dat je beter in je buurt op zoek gaat naar iets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
taekwondo misschien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Taekwondo zou ik aanraden. En dan met name de full contact-vorm (de meeste verenigingen doen aan deze variant). Dit lijkt door de naam de hardere variant, maar het tegendeel is waar. Je draagt altijd pantsers, voetbescherming en een helm tijdens wedstrijden. Het is vooral een puntenspel waarbij je je met snelle trappen punten kan scoren.

Bedenk je echter dat het natuurlijk wel een vechtsport blijft. Mensen gaan soms k.o. tijdens wedstrijden door trappen naar het hoofd. Maar je kan natuurlijk ook ervoor kiezen om geen wedstrijden te vechten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tai chi is een rustige gevechtssport