hoe kan het dat ik nu (bijna 16 jr) zoveel blessures heb?

Ik was vroeger zo sportief... IK voetbalde 3x in de week met breakdance erbij.
Ik had soms we blessures maar dat waren dan bijvoorbeeld kneuzingen.
Nu (bijna 16) heb ik 3 blessures. Van die sportieve jongen is bijna niks meer over. Hoe kan het, dat ik dan nu opeens zoveel blessures heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over wat voor blessures heb je het dan?
Ritsuka
10 jaar geleden
Sport je nog steeds zoveel? Neem je wel genoeg rust? Eet je genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
pols enkel en rugblessure, en al 1 maand hele rust

Antwoorden (1)

Kan een combinatie zijn van verschillende dingen...
- vette pech
- je lichaam groeit en verandert. Daardoor veranderen je lichaamsverhoudingen en moeten spieren in een andere balans met elkaar gaan samenwerken
- eenzijdig bewegen: als je vooral bepaald spiergroepen traint, worden andere (in verhouding) minder soepel en/of lenig en kunnen ze gaan tegenwerken.
- Ongeoefendheid; als je normaal nooit rent/hardloopt en alleen op een (ongelijk) veld sprintjes trekt, is je lijf daar niet zo handig in

OPTIE 1: FYSIOTHERAPEUT
Ga eens naar een fysiotherapeut (liefst gespecialiseerd in sportfysiotherapie), vertel je verhaal en vraag advies. Je kunt zónder verwijzing een eerste afspraak maken bij elke fysio. Fysio zit tot een bepaald max. aantal behandelingen ook altijd in de ziektekostenverzekering.

OPTIE 2: LAAT EEN SPORTMEDISCH ONDERZOEK EN -ADVIES DOEN
Ben je aanvullend verzekerd? Dan wordt bijna altijd een Sportmedisch onderzoek en Advies (SMA) vergoed. Dat kan eens in de 2 of 3 jaar en kost meestal rond de € 200. En dát hoef je lekker niet zelf te betalen. Bel de klantenservice van je verzekering: die kan je zo vertellen hoe het zit. Een gespecialiseerde sportarts onderzoekt je dan, test je conditie, urine en bloed. Vooraf moet je vaak een formulier (internet) invullen. Vermeld dan ook je vraag zoals je die hier stelde. Juist zo'n speciale sportarts heeft veel ervaring met dit soort vragen en hoe jij als sporter veilig vooruit kunt. Ik heb zelf hele goede ervaringen met https://smautrecht.nl. Op http://tinyurl.com/3k7bgg9 kun je zien waar het dichtstbijzijnde SMA voor jou is. Ook je verzekering kan je dat vertellen.

Goed dat je luistert naar wat je lichaam je wil vertellen en stappen wil nemen om naar een betere balans te komen. Succes!

Loopvuur

PS: Op mijn blog http://loopvuur.tumbler.com vind je info en tips voor mensen die (gaan) hardlopen.