Zal een land die de olympische spelen organiseert er daadwerkelijk financiele winst mee behalen?

Het organiseren van de Olympische spelen kost enorm veel geld. Stadions bouwen, hele dorpen bouwen voor de sporters, beveiliging, organisatie, etc.etc.

Natuurlijk is het een mooie reclame voor het land en geven de toeristen veel geld uit. Maar zullen de inkomsten nu echt groter zijn dan de uitgaven? Zijn hier nu daadwerkelijk cijfers over bekend?

Toegevoegd na 2 minuten:
Graag onderbouwen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Het beste antwoord

De organiserende commités maken winst. De steden zelf niet:

"In een artikel in Intermediair worden een aantal kanttekeningen geplaatst bij de voordelen die worden gepresenteerd. De belangrijkste inkomstenbron (tv-rechten en marketing) ­gaat rechtstreeks naar het IOC en uit een onderzoek van de Europese Organisatie van Touroperators blijkt van een toename van het toerisme geen sprake. Ook lopen de kosten van de Spelen bij iedere editie verder op. Sinds 1980 hebben alle organisatiecomités winst gemaakt, maar dat geldt niet voor de organiserende steden. Zo is Montréal, organisator in 1976, nog altijd bezig de kosten van de spelen af te betalen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn cijfers over bekend, maar het is niet zo simpel rekenwerk.
In ieder geval is alles wat er gebouwd wordt voor de spelen niet weggegooid, want je kunt het naderhand nog steeds gebruiken. Dat geldt voor de sportaccomodaties, wegen, etc.

Alleen de directe kosten (personeel als grootste kostenpost) tellen wel voor 100% mee.