Is behaalde spiermassa eerder zichtbaar als je niet zo groot bent?

Ik hoor vaak van lange mensen:
"Ik ben lang dus bij mij zie je niet vlug wanneer ik spiermassa aankom! Dat is veel makkelijker als je klein bent!"

Mijn vermoede is dat een spier één geheel is en dus net zoveel groeit over TOTALE lengte of deze nou lang of kort is. Daarnaast hebben langere mensen ook een grotere "hefboom" en kunnen hiermee al iets meer gewicht tillen toch?

Wat klopt er?

5 jaar geleden
in: Sport
1.7K

Antwoorden (1)

De hoeveelheid spiermassa die je kunt opbouwen hangt niet af van je lengte. Iemand die lang is kan ook gespierd zijn, denk bijvoorbeeld aan professionele zwemmers of basketballers. Niet ieder lichaam heeft evenveel aanleg om veel (zichtbare) spiermassa te krijgen. Een mooie definitie hiervoor is die van de lichaamstypen (somatotypes).