Is sporten gezond wanneer men in de groei zit?

Hallo, ik ben 17 jaar en fiets elke dag 26 km (13 heen/13 terug) om op school te komen. Daarnaast volleybal ik 2 keer in de week. Nu heb ik een tijdje via apps op de mobiel 45 minuten à een uur allerlei oefeningen thuis gedaan, dit ook iedere dag. Maar is dit wel gezond, belemmerd dit de groei, etc.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zolang je maar genoeg erbij eet kan het prima

Het beste antwoord

Het kan niet alleen geen kwaad, maar het is zelfs heel goed om te sporten op jouw leeftijd. Op die manier werk je aan een goed en gezond lijf en daar heb je later ook profijt van. Daarnaast is bewegen iets wat in je gewoontepakket zit, dus hoef je je dat later niet zo maar aan te wennen.

Wel iets om op te letten bij volleybal en fietsen samen, is dat je niet altijd op vol vermogen fietst, want dit tast je sprongkracht aan. Ik heb zelf het afgelopen jaar ook 26 kilometer moeten fietsen elke dag en trainde 2x per week, maar ondanks dat mijn benen wel groter werden, kon ik aan het einde van het seizoen nauwelijks meer springen. Ga dus bij het fietsen niet met een hogere hartslag dan maximaal 150. Ik snap dat je vaak geen hartslagmeter bij je hebt, dus dat dat lastig te meten valt, maar als je zorgt dat je voor je gevoel lekker doorfietst zonder je te hoeven haasten, is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat belemmert helemaal de groei niet maar er zijn sporten die je niet mag doen bijv te veel en te zwaar gewichtheffen en je mag op jongere leeftijd niet te lang hardlopen etc.

Met 17 jaar is er bijna niets meer wat echt niet mag en veel beweging is juist goed voor je botten en spieren die al die tijd aan het ontwikkelen zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn dus wel sporten die niet goed voor je zijn maar op jouw leeftijd maakt dat bijna niets meer uit, ook al omdat je als je 17 bent je gemiddeld nog maar een paar cm zal gaan groeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in de puberteit en adolocentie zijn je spieren en je uithoudingsvermogen op zijn best. dus maak er gebruik van zou ik zeggen.
en goed van je dat je zo fanatiek bezig bent!