Is mijn fitness training juist?

Hallo.
De zomer is weer aangebroken dus ik wil weer eens kei hard gaan sporten.
Ik doe nog steeds veel krachttraining 3x in de week op dit moment.
Mijn conditie is redelijk tot goed.
Maar nu wil ik wel eens een 6-pack gaan krijgen dus heb ik voor mijzelf een schema opgesteld.
Ik wil 6x in de week 8km interval gaan hardlopen. En meteen na het hardlopen 12 setjes pushups van 20 reps op 3 verschillende manieren.
En 12 setjes crunches van 35 reps op 4 verschillende manieren.
Mijn vetpercentage is op dit moment 18,3%. Dus daar mag behoorlijk wat van af.
Denken jullie dat dit een juiste training is om (zo snel mogelijk) vet te verliezen en een 6-pack te krijgen?

Greetz,
ProbzFitness

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Om je sixpack te zien, moet je zorgen dat je vetpercentage omlaag gaat.
Dat is vooral afhankelijk van je voeding, niet van je buikspieroefeningen.
Je vertelt daar niks over, dus kan ik niet zeggen of je effectief bezig bent.

Maar als jij al 3x in de week krachttraining doet, is 6x in de week 8 km gaan hardlopen echt veel te veel.
Je kunt beter 2x in de week cardio doen, tussen je krachttraining dagen in, en dan houd je nog een rustdag over.
En wat pushups en crunches zo vaak gaan doen helpt ook niet zoveel.
Met zoveel training ben je binnen no-time overtraint, of ga je je eigen spieren afbreken, omdat je niet genoeg energie binnenkrijgt.

Houd het gewoon bij je 3x krachttraining, doe daarnaast 2x in de week hardlopen of andere cardio, of iets van HIIT.
Je kunt beter werken aan je trainingen korter en intenser maken, dat heeft meer effect.

En vooral je voeding is heel erg belangrijk. Met zoveel trainen moet je zorgen dat je genoeg eet, en dat je voornamelijk de juiste dingen eet. Dan ga je je spiermassa verhogen en je vetpercentage verlagen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Houd ook in het achterhoofd dat een sixpack niet haalbaar is voor iedereen. Concentreer je gewoon op je prestaties, telkens beter worden in oefeningen etc :)
Als je een uitdaging zoekt, kun je overwegen een programma als Insanity te proberen. Het is een compleet programma, met een kalender, filmpjes die je kunt volgen en een boekwerk vol voedingstips en menu's.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad het vermelden van mijn voeding ben ik vergeten door te geving. Ik ga inderdaad gezonder eten en heb een Nutrition Guide van Insanity. Dus dat zit in principe wel goed. Het training (3x in de week) in de sportschool ga ik voorlopig mee stoppen. Het 6x per week training dmv HIIT lijkt me inderdaad veel meer wel een leuke uitdaging. Ik ben wel behoorlijk wat intense training gewend en daarop heb ik mijn aangepaste schema gemaakt. Nu is mij alleen de vraag of ik hierdoor inderdaad uiteindelijk beloont zal worden met de "6-pack".
Ritsuka
10 jaar geleden
6x in de week HIIT is te veel, dat word aangeraden maar 1-2x in de week te doen, anders kunnen je spieren niet rusten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk. Thnx ;)
Ritsuka
10 jaar geleden
Hier kun je trouwens berekenen hoeveel je nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced En op een site als dit kun je tips vinden over voeding: http://www.bodybuilding.com/fun/jim-stoppani-six-week-shortcut-to-shred-nutrition-overview.html
Gedeelte over supplementen moet je een beetje negeren, ze willen je graag dingen verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor de tips. Inderdaad overal proberen ze je die zooi aan te smeren.