Verlies je meer buik vet van cardio of buikspieroefeningen?

Ik wil graag een strakke buik krijgen, is het dan beter om veel cardio te doen of veel buikspieroefeningen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Het lichaam slaat vet op in een bepaalde volgorde op in het lichaam. Dit kan verschillen van persoon tot persoon. Het verbruiken van het vet gaat in die zelfde volgorde. Het lichaam kiest altijd voor de gemakkelijkste oplossing .
Stel dat je dikke armen en je zou als test alleen je rechter arm trainen. Dan is het niet zo dat je na een tijd geen vet meer hebt aan je rechter arm en aan je linker arm wel. Het lichaam neemt niet het vet waar de arbeid plaats vindt. Natuurlijk zal je op die plaats spieren aankweken waardoor het mischien lijkt dat je daar minder vet hebt.
Het enigste dat helpt is meer energie verbruiken dan dat je opneemt tijdens het eten en drinken, op dat moment zal het lichaam zijn reserves moeten aanspreken.
Dieet zonder lichaamsinspanning is geen goede oplossing, omdat men met het JOJO effekt te maken krijgt.
Robby BB

Toegevoegd na 34 minuten:
Van buikspieren alleen ga je dus niet echt een platte buik krijgen als je uw voeding niet aanpast. Het is best mogelijk dat je een mega six pack hebt maar dat het bedekt is met vet.
Juist het zelfde met cardio.
En zoals met alles is variatie bij de training van belang dit gaat ook de trainingen interessant houden en gaan ze niet vervelen. Laat u adviseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is groot verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen slaan vet op over gans het lichaam terwijl bij de meeste mannen dat bij de buik gebeurt.
Diëten heeft altijd een jojo effect, en je kan trouwens geen vet verliezen zonder het te verbranden.
Een knop omdraaien in je hoofd en de juiste gezonde voeding gebruiken, inclusief regelmatig bewegen houdt je lichaam gezond en slank. Maar de vraag ging wel over buiktraining.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, daarom heb ik ook vermeld dat dit van persoon tot persoon anders is.
Probleem is ook dat aangemaakte vetcellen niet verdwijnen en dat ze liggen te wachten om terug vet op te nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk liggen die vetcellen te wachten om zich vol te proppen. Evolutionair moeten wij ons in de voedselrijke periode (zomer, najaar) voor voldoende vet voorzien om in de winter (geen of weinig voeding) te kunnen overleven. Jammer dat de meeste mensen juist in de wintermaanden geen vet verbranden, maar opslaan. De omgekeerde wereld dus...
Gezond is het zeker niet.

Andere antwoorden (2)

Niets zo goed dan buikspieroefeningen voor een stevige buik. Je andere vraag -ik splits het zelf even op- Vet verlies je bijna niet door die oefeningen maar door een goed dieet met veel groenten en fruit. Vermijdt te veel vet (vooral dierlijk). Gebruik geen geraffineerde suikers en mijdt frisdranken!
Het vet is er dan zo af, en kan je rustig aan een strakke buik werken.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik schreef "Vet verlies je bijna niet door die oefeningen maar door een goed dieet met veel groenten en fruit." Deze zin is onvolledig (ik bedoelde buikspieroefeningen, daarom het woord "die"). Overtollig vet moet je verbranden, dit gaat het snelst door te bewegen/sporten. Eens je vet eraf, zorgen dat het er niet meer bijkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet geheel waar. Vetopslag is genetisch bepaald. Als die voor een persoon op de buik ligt, zal je nooit een strakke buik krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt voor een deel gelijk, maar "ieder pondje gaat door het mondje". Een paar maanden in arm Afrika gaan wonen en al je vet is verdwenen, genetisch bepaald of niet. Spieren oefenen is weer een ander discussie... Trouwens waar kruipt het vet bij mannen? Rond de buik.
Er bestaat niet iets als plaatselijk vet verbranden. Dus buikvet kun je alleen verliezen door dagelijks meer calorieen te vebruiken dan dat je opneemt. Dit heet een negatief energiebalans creeeren. Dat is de enige manier waarop je vetpercentage over het hele lichaam (en dus ook de buik) zal afnemen.

En het is niet leuk om te horen, maar de buik is de eerste plek waar vet zich gaat opstapelen en het is de laatste plek waar het weggaat.

Lees anders deze post voor meer informatie:

http://www.fitness-weetjes.nl/krachttraining/sixpack-kweken/