mag je wel jagen op eigen terrein of moet je dan ook een jacht vergunning hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
4.4K

Antwoorden (2)

Ja dat moet je hebben jagen is anders verboden en het wapen is dat dan ook.

Toegevoegd na 20 minuten:
Wat voor wapenvergunningen zijn populair?
Verreweg de meeste wapenvergunningen worden uitgegeven voor schietsport en om te jagen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jachtvergunning wordt alleen verstrekt voor overheidsgebieden (bossen van gemeentes / provincie / rijk) en andere gebieden die als natuurgebied zijn aangewezen, voor alle overige terreinen volstaat een toestemming van de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en als je met een luchtdruk geweer schiet? dan nog steeds een vergunning nodig op eigen terrein aangezien een luchtdruk geweer geen wapen is?
ronron1212
10 jaar geleden
zonder jachtvergunning is dat verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie je eigen toevoeging, een jachtvergunning is iets anders dan een wapenvergunning, een wapenvergunning geeft enkel aan dat men een wapen met munitie mag bezitten en het gebruiken op de daarvoor geëigende terreinen, een jachtvergunning geeft aan in welk gebied men een bepaald aantal dieren van een bepaalde diersoort mag schieten. Heel iets anders dus. Een landbouwer met een wapenvergunning mag zijn eigen terrein bejagen.
ronron1212
10 jaar geleden
Je hebt beide nodig om te kunnen en mogen jagen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Ronron, je zit wat de jachtvergunning betreft er totaal naast, wie moet er de vergunning afgeven om op mijn eigen terrein te mogen jagen? Wie geeft er de vergunning af voor het Koninklijk huis als deze op Het Loo willen gaan jagen? Niemand, anders had men vorig jaar al bezwaar aangetekend tegen het verlenen van een vergunning toen WA met familie en vrienden ging jagen op het domein.
ronron1212
10 jaar geleden
De koninklijke familie heeft niets te maken met het wel of niet verlenen van vergunningen. Je mag geen dieren doden dat is wet. Dus voor het afschieten van dieren is een vergunning vereist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar kan ik dat vinden? Ken de Flora en faunawet op mijn duimpje en een groot aantal artikelen uit de jachtwet maar kan nergens vinden dat voor priveterrein zoals een akker niet gejaagd mag worden op schadelijke dieren die niet onder de Flora en Faunawet vallen. Jij mag toch ook muizen en ratten vangen, is voor de wet ook jagen maar dan met vallen.
ronron1212
10 jaar geleden
Iedere grondeigenaar in Nederland bezit tevens het jachtrecht. Dat wil zeggen dat hij met de in de wet omschreven geoorloofde jachtmiddelen mag jagen op zijn eigen grond. In de meeste gevallen is dan wel een jachtakte vereist, zo ook wanneer men wil jagen met een geweer. Mocht de grondeigenaar van het jachtrecht zelf geen gebruik willen of kunnen maken, kan hij dit recht verhuren aan een houder van een jachtakte, een jager. Deze jager wordt dan de jachthouder.
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.jachtinnederland.nl/info/jagen-en-de-wet/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, daar heb je de clou. Je hebt een jachtakte nodig, dat is geen jachtvergunning, een akte is het bewijs dat je de diersoorten herkent en weet wat je mag schieten, je kunt de akte halen per diersoort, zonder akte mag men alleen konijnen, ratten en muizen vangen. Op het moment dat hij het recht verhuurt aan een jager krijgt de jager een jachtvergunning voor zijn terrein, twee dingen die dus volledig apart zijn.
ronron1212
10 jaar geleden
Staat niet in jou antwoord en lees even verder wat er is ook een minimale grote van het eigen terrein vereist.
Je mag zonder vergunning jagen op je eigen terrein als je een wapenvergunning hebt voor het jachtgeweer en als het terrein voldoet aan de eisen die gesteld zijn in de jachtwet en de Flora en Faunawet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en als je met een luchtdruk geweer schiet? dan nog steeds een vergunning nodig op eigen terrein aangezien een luchtdruk geweer geen wapen is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Licht aan de luchtbuks, er zijn er een aantal modellen waarvoor een wapenvergunning nodig is.