Hoe betrouwbaar zijn calorieverbrandmeters op fietsapparaten?

Bij spinning staat er dat ik 1300 calorieën per uur verbrand.
Bij hardlopen (10 km p/u) staat er dat ik 750 calorieën per uur verbrand.

Hardlopen is extreem intensief (hartslag 170) voor mij, terwijl spinning nog redelijk makkelijk (hartslag 130) is. Ik twijfel heel erg of dat 1300 calorieën per uur wel correct is... en of ik met hardlopen niet meer calorieën verbrand.

Onder ander omdat:
- Een dik en onfit persoon zal vast meer calorieën verbranden met een oefening dan een topfit persoon, die hetzelfde zou doen met 2 vingers in zijn neus.
- Met gespierde benen is een spinning oefening ook veel makkelijker op een hogere zwaarte te doen, zonder veel moeite, terwijl de calorieverbrandmeter enorm stijgt.

Daarom denk ik dat de calorieverbrandmeters op fitnessapparatuur niet betrouwbaar kunnen zijn, ze kijken alleen naar de zwaarte-instelling en het aantal kilometer per uur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Absoluut onbetrouwbaar.
Die apparaten voer je vaak alleen je leeftijd in.
Ze weten niks over je lengte, leeftijd, gewicht, spiermassa, vetmassa, conditie, stofwisseling etc.
Terwijl deze allemaal invloed hebben op hoeveel je verbrand.

Toegevoegd na 55 seconden:
Heeft ook niet veel zin om naar die dingen te kijken. Luister gewoon naar je lichaam, en houd je hartslag een beetje in de gaten.
Dat geeft een goede indicatie van hoe je bezig bent.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op sommige moet je leeftijd en gewicht invullen, maar zegt nog niks. + van mij
Ritsuka
10 jaar geleden
Klopt, soms ook gewicht, maar dat is alsnog veel te weinig info.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Agreed!