Kun je het meten van je vetpercentage via een weegschaal (met handvaten) ook saboteren?

Ik heb begrepen dat je verpercentage meten met een weegschaal niet heel betrouwbaar is. Sommige factoren hebben daarop veel invloed. Maar als ik bijvoorbeeld weinig heb gedronken of koorts heb is het verpercentage dan juist lager of hoger?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik vraag het omdat ik vorige week een meting deed op de sportschool en vandaag weer, de meting geeft nu een procent meer aan. Ik heb deze week wel wat vette maaltijden op maar vandaag ook veel te weinig gedronken. Ik vraag me dus af of het dus echt vet is of dat die meting door bijvoorbeeld weinig drinken is beïnvloed.

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij is het wel zo dat het enigszins kan verschillen. Maar mijn ervaring is dat het wel een goede methode is om te volgen wat er met je vetpercentage (en eventueel spierpercentage) gebeurt. Ik ga sinds 1,5 jaar 1x per maand op de weegschaal in de sportschool, en daar zie ik wel steeds mijn waarden verbeteren. Weeg het liefst op hetzelfde moment van de dag. En ja, wat je gegeten en gedronken hebt, kan er natuurlijk invloed op hebben. Net zo goed als dat dat uitmaakt voor een gewone weegschaal. Voor de meest betrouwbare resultaten kan je het beste een apparaat hebben met handvaten en plaatjes om op te gaan staan, deze zijn nauwkeuriger omdat ze zowel je boven- als onderlichaam meten.

Met een weegschaal is inderdaad niet heel betrouwbaar, met een aantal gegevens en kijkend naar de lengte en gewicht komt er een vet percentage uit. Dit is niet heel accuraat. Dat het de ene week anders is dan de andere is daardoor ook mogelijk, je kan die week ervoor weinig vocht binnen hebben gekregen bijvoorbeeld. Het beste is om je vetpercentage te meten is een HUIDPLOOIMETER. Zoek maar op op internet. Overal te koop op internet, vaak ook bij sportwinkels.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100