Is pauzeren slecht voor calorieverbranding?

Bij spinning doe ik regelmatig 15 minuten hard, 3 minuten pauze en daarna weer 15 minuten hard. Ik merk dat mijn gemiddelde hartslag wel weer flink afzakt van 135 tot 110 tijdens de pauze.

Ik zit eraan te denken om de pauze eruit te halen. Wat is beter?

・ 3 minuten pauze eruit halen, dan zijn de tweede 15 minuten maar wat minder intensief
・ 3 minuten pauzeren en daarna weer intensief 15 minuten spinning

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De pauzes zijn juist heel belangrijk

Het beste antwoord

Maakt niet zo heel veel uit hoor.
Je kunt er misschien beter voor kiezen om in die 3 minuten niet helemaal te stoppen, maar gewoon rustig door te fietsen.
Of je maakt er een echte interval van, 1 minuut voluit, 1 minuut rustig fietsen.
En dat dan iets van 15-20 minuten totaal.

Voor optimaal effect kun je het combineren met krachttraining.
Eerst iets van 5 minuten warming up, dan krachttraining, en dan eventueel nog wat fietsen.
Krachttraining zorgt voor meer spiermassa, en meer verbranding in rust.
Uiteraard wel opletten dat je je training goed omdersteund met genoeg voeding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee, het is niet slecht.
Maar er zijn beter manieren om effectiever bezig te zijn, als het je om de verbranding gaat.
Dus niet halfuur fietsen, maar een kortere, intensievere training doen.

Let op, dit liever niet elke dag doen, dat is te zwaar voor je lichaam, hooguit 2-3x in de week.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Intervallen is relaxed :3
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, dat is zeker leuk om te doen. En je bent veel sneller klaar, wat ook handig is :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de vraagsteller: Het is beter dat je het goed uitbalanceert en gemotiveert blijf (/niet te snel vermoeidword) En als je in die 3 minuten compleet stopt met bewegen heb je meer kans op blessures mede omdat je je spieren ineens keihard laar afkoelen Interval is hier je grote vriend ;) (een warming up en cooling down is zeker ook aan te raden)

Andere antwoorden (1)

Als je vermoeid geraakt dan begint het concentratievermogen te dalen. Daardoor ga je minder controle hebben op je bewegingen en gaat je techniek achteruit. Dit wil bij fietsen bv zeggen dat je met uw schouders begint te bewegen omdat je meer en meer op je armen begint te trekken. Je gaat meer gebukt rijden waardoor je ademhaling slechter en slechter begint te worden waardoor je nog meer vermoeid word.
Dan heb ik het nog niet over de manier van trappen die veranderd bij vermoeidheid.

Daarom is het beter dat je regelmatig rust. Hierdoor ga je dan terug op een goede manier sporten. Naar verloop van tijd ga je dan zien dat je steeds langer en langer met en goede houding en techniek kunt blijven trainen. Dus ik zou de 3 minuten pauze waarin je losdraaid er in laten.

Laat u eens informeren over een trainingschema