Ik heb pfps (knieblessure), welke sport kan je dan het beste gaan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Antwoorden (4)

Ik ben gaan zwemmen na een paar knie operaties. Volgens mijn orthopeed en fysio is dat erg goed. En je belast je knie niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor zwemmen doe je dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt aan de blessure, en aan de slag. Ik heb licht meniscusletsel. Borstcrawl is geen probleem (voor mijn knie dan) maar met schoolslag moet ik uitkijken, omdat je een zijwaartse draaiende beweging maakt. Dat was me al voorspeld door de fysiotherapeut, en blijkt nu ook. Gelukkig zijn mijn banden en pezen sterk genoeg om toch schoolslag kunnen, want alleen borstcrawl houd ik niet zo lang vol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Banenzwemmen doe ik. En idd is voor mij ( 3x meniscus en 1x kniebanden) borstcrawl het beste. Maar ik doe ook schoolslag want ik ben niet goed in crawl. Bij mij gaat dat prima. Maar zoals hierboven vermeld is, verschilt dat per aandoening en ook per persoon. Je kan het overleggen met je fysio.
Heb zelf ook pfps gehad, het is sowieso verstandig eerst naar een fysiotherapeut te gaan. Die heeft mij meerdere (persoonlijke) adviezen gegeven, bepaalde houdingen bij bijv. fietsen aangeleerd die beter zijn voor je knie etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
•Fietsen: Fietstraining - ook op een hometrainer of ergometer - is bijzonder geschikt als sport voor patiënten met knieklachten, omdat het kniegewicht gelijkmatig wordt bewogen, zonder het lichaamsgewicht te hoeven dragen. Kies daarbij zo mogelijk een zo klein mogelijke versnelling, om het kniegewricht zo weinig mogelijk te belasten. Stel het zadel zo af dat u met de hiel net op het pedaal kunt staan.

•Nordic walking: Nordic walking is voor mensen met klachten van het kniegewricht een goed alternatief voor jogging, omdat de gewrichten minder belast worden (bij jogging 2,5 tot 3 keer het lichaamsgewicht, bij nordic walking 1,0 tot 1,5 keer het lichaamsgewicht). Het is ook belangrijk om schoenen te dragen met een schokabsorberende zool en van een goed ademend materiaal. Wandelen in de bossen, op zandpaden en onverharde wegen is beter dan wandelen op asfalt.

•Aquajogging: Voorklachten aan de knie is beweging in het water bijzonder geschikt, omdat door de opwaartse druk van het water het gewricht aanzienlijk minder belast wordt. Een hoge watertemperatuur, van ongeveer 30° C, werkt ook positief. Door de opwaartse druk van het water worden de gewrichten volledig ontlast en de spieren tegelijkertijd getraind. Aquajogging heeft ook een positieve invloed op de bloedsomloop en de stofwisseling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Handboogschieten.daar belast je je knieen erg weinig.