Wat is een goede techniek om sierlijk in het water te duiken ?

Ik ben op het moment hard aan het werken aan mijn zwem en -duiktechnieken voor mijn toekomst. Ik merk dat ik alleen wat moeite heb om sierlijk vanaf de kant in het water te springen. Mijn probleem is dat ik in principe wel recht duik, maar dat ik niet door 'één gat' duik, en dus een tweede gat maak met mijn voeten. Oftewel, ik moet een manier vinden waarbij ik me beter afzet en met mijn benen niet op het water beland.

Ik zoek tips en eventueel technieken (websites en filmpjes mogen ook!) om te leren hoe je het beste van de kant van een bad in het water kunt duiken, met je handen naar voren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
4.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet aan schoonspringen doet maakt het weinig uit hoe je te water gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om iets specifieker te zijn, het gaat hier over zeezoogdierenshows, het moet er dus wel netjes en sierlijk uitzien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn daar geen lessen/stages voor bij de organisaties van waaruit deze zeezoogdierenshows worden georganiseerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Qua zwemmen e.d moet je zelf 'voorbereid' zijn. Ik loop regelmatig stages in parken en op het moment ook. Je kan dan een zwemtest aanvragen om je capaciteiten te laten zien, maar deze zul je zelf moeten leren, daar geven ze hier geen lessen in helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mij geleerd werd om netjes te duiken was dat je moest mikken op het einde van de blauwe streep die op de bodem van het zwembad staat (ik weet niet of elk zwembad dat heeft) en dat als je duikt je je voeten 'achteraan moet gooien' dus eigenlijk het begin van een soort handstand. Ik hoop dat je daar wat aan hebt. Veel succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks, alle beetjes helpen!

Antwoorden (1)

Probeer eens verder naar beneden te duiken. Ikzelf merkte dat ik erg naar voren dook, maar toen ik voor mijn gevoel recht naar beneden dook was dat veel sierlijker en met één gat.
In de bronvermelding filmpjes met tips voor de hurkduik en de valduik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als je dan tegelijk ook nog snel wilt zijn lijkt me dat niet zo handig. Hoe dieper je duikt, hoe minder snel je kunt beginnen aan je race.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar, zie de reacties: het gaat niet om een race, maar om een zeezoogdierenshow. "Om iets specifieker te zijn, het gaat hier over zeezoogdierenshows, het moet er dus wel netjes en sierlijk uitzien." Het gaat dus niet zozeer om snelheid maken maar om hoe het oogt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ow... ik had de reacties niet gelezen. Was misschien handig geweest als vraagsteller dat bij de vraag gezet had.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar dan nog stond er in de vraag niet dat het ging om een wedstrijd ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je gelijk in, maar als mensen het over zwem- en duiktechnieken voor de toekomst hebben, dan denk ik eerder aan iemand die een zwemcarriere overweegt dan iets met zeezoogdieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
True story.